THE INFLUENCE OF CUSTOMER TRUST AND SATISFACTION ON TOKOPEDIA CUSTOMER LOYALTY

Authors

  • Ian Zulfikar Universitas Nasional

Keywords:

Trust, Customer Satisfaction, Customer Loyalty, Tokopedia.

Abstract

The pace of progress in the world of business is accelerating. This is because of the growth of information and communication technology (ICT), which has made it simpler for people to engage in business dealings over the internet, often known as e-commerce. Tokopedia is among the most well-known applications for conducting business online. The purpose of this research is to investigate whether or not Tokopedia's commitment to its customers is influenced by factors such as trust and satisfaction among those customers. The members of the general public who live in Cimahi City and who have used and purchased products from Tokopedia made up this study's population, and 109 people participated as respondents in this research. The methodology utilized in this investigation is quantitative in nature and of the associative type. According to the findings, the variables of trust and customer satisfaction simultaneously and partially influenced Tokopedia's customer loyalty in Cimahi City, with a combined influence of 44.8% on customer loyalty due to the variables of trust and customer pleasure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrianto, A. P., & Irwansyah, I. (2021). Eksplorasi Kondisi Masyarakat Dalam Memilih Belanja Online Melalui Shopee Selama Masa Pandemi Covid-19 Di Indonesia. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 10-29.

Al Fian, J., & Yuniati, T. (2016). Pengaruh kepuasan dan kepercayaan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan Auto 2000 Sungkono Surabaya. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 5(6).

Arbaini, P. (2020). Pengaruh consumer online rating dan review terhadap keputusan pembelian pada pengguna marketplace tokopedia. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 7(1).

Bahrudin, M., & Zuhro, S. (2016). Pengaruh kepercayaan dan kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan. BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 3(1), 1-17.

Bastiar, Z. (2010). Service Excellent Dalam Rangka Membentuk Loyalitas Pelanggan. Jurnal Manajerial, 9(1), 54-65.

Harumi, S. D. (2016). Pengaruh kepercayaan dan kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan di Perusahaan Seiko Laundry Medan. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 8(2), 115-128.

Hasugian, J. T. M. (2015). Pengaruh brand image dan brand trust Terhadap brand loyalty TELKOMSEL. Ejournal Ilmu Administrasi Bisnis, 3, 923-937.

Imanuel, O. J. (2013). Analisis keputusan pembelian konsumen melalui media online (E-marketing). Jurnal Ekonomi Universitas Esa Unggul, 4(2), 17909.

Indrawati, A. D. (2013). Pengaruh kepuasan kerja terhadap kinerja karyawan dan kepuasan pelanggan pada rumah sakit swasta di kota denpasar. Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis, dan Kewirausahaan, 7(2), 135-142.

Lau, G. T., & Lee, S. H. (1999). Consumers' trust in a brand and the link to brand loyalty. Journal of Market-Focused Management, 4, 341-370.

Lupi, F. R., & Nurdin, N. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Dan Penjualan E-Commerce Pada Tokopedia. Com. Jurnal Elektronik Sistem Informasi dan Komputer, 2(1), 20-29.

Maulana, A. S. (2016). Pengaruh kualitas pelayanan dan harga terhadap kepuasan pelanggan PT. TOI. Jurnal Ekonomi Universitas Esa Unggul, 7(2), 78663.

Maulidasari, C. D. (2020). Dampak pemasaran online di era Covid-19. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 4(2).

Mawey, T. C., Tumbel, A., & Ogi, I. W. (2018). Pengaruh kepercayaan dan kualitas layanan terhadap kepuasan nasabah PT Bank Sulutgo. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(3).

Muslim, A. W. (2018). Pengaruh Media Sosial, E-Service Quality dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian yang di Mediasi Oleh Gaya Hidup. Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen, 6(2), 145-162.

Orinaldi, M. (2020). Peran E-commerce dalam Meningkatkan Resiliensi Bisnis diera Pandemi. ILTIZAM Journal of Shariah Economics Research, 4(2), 36-53.

Razak, A., Baheri, J., & Ramadhan, M. I. (2018). Pengaruh Kepuasan dan Kepercayaan terhadap Loyalitas Nasabah pada Bank Negara Indonesia (BNI) Cabang Kendari. Sigma: Journal of Economic and Business, 1(2), 10-20.

Saputri, M. E. (2016). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Pembelian Online Produk Fashion Pada Zalora Indonesia. Jurnal Sosioteknologi, 15(2), 291-297.

Sembiring, I. J., & Suharyono, A. K. (2014). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan dalam Membentuk Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Pelanggan McDonalds MT. Haryono Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 15(1).

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung, 62-70.

Tjiptono, F. (2011). Service Management Mewujudkan Layanan Prima. Yogyakarta: Andi.

Utami, A. R. H. S. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kepercayaan, Keamanan Dan Persepsi Resiko Terhadap Minat Menggunakan E-Commerce. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 1(6), 79-93.

Witro, D., Nurjaman, M. I., Ayu, D., & Al-Rasyid, C. S. (2021). Kontestasi Marketplace di Indonesia pada Era Pandemi: Analisis Strategi Promosi Tokopedia, Shopee, Bukalapak, Lazada, dan Blibli dalam Pemulihan Ekonomi Nasional. OIKONOMIKA: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 2(2), 33-42.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Zulfikar, I. (2021). THE INFLUENCE OF CUSTOMER TRUST AND SATISFACTION ON TOKOPEDIA CUSTOMER LOYALTY. Jurnal Ekonomi, 10(02), 88–94. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi/article/view/1520