ANALYSIS OF THE ROLE OF VILLAGE OWNED ENTERPRISES (BUMDES) IN SUPPORTING COMMUNITY EMPOWERMENT IN LAMONGAN REGENCY
Keywords:
The role of Bumdes, Community EmpowermentAbstract
This study aims to examine the role of BUMDes in improving village community empowerment, and to examine activities that can have an impact on empowering BUMDes in Jatirejo village. The selected informants are informants who know the situation and can provide reliable information about the object being studied. This study also chose key informants intentionally (purposive sampling). Data collection techniques are observation, in-depth interviews and documentation. The data analysis technique is through providing a clear description of the problem information, then interpreting it according to the results of research conducted based on theoretical support related to the object of research. While the data validity technique uses source, time, and technique triangulation. data reduction, data collection, and conclusion drawing
Downloads
References
Ani’im Fattach, E. F. W., Syairozi, M. I., & Ardella, T. O. (2021). Rekonstruksi Sosial Ekonomi Pengentasan Kemiskinan Melalui Kelompok Usaba Bersama (Kube) Penjual Nasi Boranan Di Desa Sumberejo Kabupaten Lamongan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat MEMBANGUN NEGERI, 5(2), 447-455.
Anonim. Buku Panduan Pendirian dan Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes). 2007. Surabaya. Departemen Pendidikan Nasional Pusat Kajian Dinamika Sistem Pembangunan (PKDSP) Fakultas Ekonomi Universitas Brawijaya
Amin Widjaja. 2005. Tanya Jawab: Perilaku Konsumen & Pemasaran Strategi. Jakarta: Harvarindo.
Dewi, A. S. K. (2014). Peranan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Desa (Pades) Serta Menumbuhkan Perekonomian Desa. Journal of Rural and Development, 5(1).
Kamaroesid, Herry. 2016. Tata Cara Pendirian dan Pengelolaan BUMDES. Jakarta : Mitra Wacana media.
Muhtarom, A., Syairozi, M. I., & Rismayati, R. D. (2022). Analisis Citra Merek, Harga, Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Dimediasi Minat Beli Pada Umkm Toko Distributor Produk Skincare Kfskin Babat Lamongan. Derivatif: Jurnal Manajemen, 16(1), 36-47.
Muhtarom, A., Syairozi, I., & Wardani, N. D. (2022). Analisis Persepsi Harga, Kualitas Pelayanan, Customer Relationship Marketing, Dan Kepercayaan Terhadap Peningkatan Penjualan Dimediasi Loyalitas Pelanggan Pada Umkm Ayam Potong Online ELMONSU. Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 5(1), 743-755.
Miles, Matthew B dan Huberman, A Michael. 1992. Analisis Data Kualitatif. Jakarta. Universitas Indonesia Press.
Muhi, Ali Hanapiah. (2011). Fenomena Pembangunan Desa. http://alimuhi.staff.ipdn.ac.id/wp-content/uploads/2012/06/FENOMENA- PEMBANGUNAN-DESA.pdf diakses pada 20 Februari 2017.
Moleong, J. Lexi. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya. Nasution. 2003. Metode Research, Jakarta : PT. Bumi Aksara.
Notoatmodjo, S. 2005. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta. Rineka Cipta.
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 39 Tahun 2010 tentang Badan Usaha Milik Desa.
Patton, Michael Quinn. Terj (Budi Puspo Priyadi). 2009. Metode Evaluasi Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ramadhana. Coristya Berlian. 2013. Keberadaan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) Sebagai Penguatan Ekonomi Desa” dalam Jurnal Administrasi Publik (JAP), Vol. 1, No. 6.
Soerjono Soekanto.2009. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta:PT. Raja Grafindo.
Sulistiyani, Ambar. 2004. Kemitraan Dan Model-Model Pemberdayaan. Yogyakarta : Gava Media.
Sumaryadi. 2005. Perencanaan Pembangunan Daerah Otonom dan Pemberdayaan Masyarakat. Jakarta: CV Citra Utama
Syairozi, M. I. (2011). Analisis peranan sektor pertanian terhadap produk domestik regional bruto (PDRB) di kabupaten Malang (periode 2000-2008) (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Syairozi, M. I. (2017). Percepatan Pengurangan Kemiskinan Sektor Pertanian di Kabupaten Malang. [1] In Seminar Nasional & Call For Paper, FEB Unikama (pp. 145-155).