ANALYSIS OF ACTOR INVOLVEMENT IN EDUCATION POLICY NETWORKS
Keywords:
Actor Engagement, Policy Network, education policyAbstract
This research aims to analyze the involvement of various actors in a complex education policy network. The main focus of this research is to understand the dynamics of interaction between the actors involved in the process of formulating, implementing and evaluating education policies. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. In this research, the focus is given to the role and involvement of various actors in the education policy formulation process in Indonesia. These actors include legislators, executives, administrators, political parties, interest groups, community organizations, universities, and individual figures. In the policy formulation process, they play a significant role in determining policy direction and implementation. Factors such as political, economic, social, cultural, as well as technology and globalization also influence their involvement. This study highlights the importance of collaboration between actors and inclusive strategies to create effective and sustainable education policies, which are able to have a positive impact on society and the education system as a whole.
Downloads
References
Anggariani, D. A. (2018). Dinamika interaksi aktor kunci jejaring kebijakan pada kebijakan pendidikan kejuruan dan ketenagakerjaan dalam menjelaskan fenomena pengangguran lulusan SMK di Provinsi Jawa Barat.
Bakry, A. (2010). Kebijakan pendidikan sebagai kebijakan publik. Jurnal Medtek, 2(1), 1-13.
Hamidah, D. (2020). Kebijakan Pendidikan Dalam Kebijakan Publik. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 34-44.
Handoyo, E. (2012). Kebijakan publik. Semarang: Widya Karya.
Lambelanova, R. (2017). Implementasi Kebijakan Otonomi Daerah Bidang Pendidikan, Kesehatan Dan Perekonomian Di Kabupaten Bandung Barat. Sosiohumaniora, 19(2), 185-198.
Lengkana, A. S., & Sofa, N. S. N. (2017). Kebijakan pendidikan jasmani dalam pendidikan. Jurnal Olahraga, 3(1), 1-12.
Madjid, A. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan. Samudra Biru.
Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2020). Analisis kebijakan pendidikan terkait implementasi pembelajaran jarak jauh pada masa darurat covid 19. Jurnal Mappesona, 3(2).
Sidiq, U., & Widyawati, W. (2019). Kebijakan Pemerintah terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. Ponorogo: CV. Nata Karya.
Solichin, M. (2015). Implementasi Kebijakan Pendidikan Dan Peran Birokrasi. Religi: Jurnal Studi Islam, 6(2), 148-178.
Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung, 62-70.
Sulindawati, N. L. G. E. (2018). Analisis Unsur-Unsur Pendidikan Masa Lalu Sebagai Dasar Penentuan Arah Kebijakan Pembelajaran Pada Era Globalisasi. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(1), 51-60.
Sutapa, M. (2008). Kebijakan pendidikan dalam Perspektif Kebijakan Publik. Jurnal Manajemen Pendidikan UNY, 2, 112408.
Suwitri, S. (2008). Konsep dasar kebijakan publik. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Sya’bani, M. A. Y. (2017). Kebijakan Pendidikan Di Era Globalisasi. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 23(1), 30-44.
Talakua, Y. (2018). Peran Stakeholder dalam Penanganan Anak Putus Sekolah di Kota Ambon. Spirit Publik: Jurnal Administrasi Publik, 13(1), 1-16.
Wahab, S. A. (2021). Analisis kebijakan: dari formulasi ke penyusunan model-model implementasi kebijakan publik. Bumi Aksara.
Widiansyah, A. (2017). Peran ekonomi dalam pendidikan dan pendidikan dalam pembangunan ekonomi. Cakrawala: Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 17(2), 207-215.
Yuliah, E. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 30(2), 129-