The influence of knowledge of tax regulations and service quality by tax officers controlling taxpayers' willingness to pay restaurant taxes with sanctions as a moderating variable (case study in Semarang city)

Authors

  • Fitria Rizkika Cahyarani Accounting Study Program, Faculty of Economics and Business, Stikubank University, Semarang
  • Achmad Badjuri Accounting Study Program, Faculty of Economics and Business, Stikubank University, Semarang

Keywords:

Knowledge of Tax Regulations, Service Quality of Tax Force Control Officers, Willingness of Taxpayers, Paying Restaurant Taxes, Sanctions

Abstract

The research aims to analyze various regulations regarding taxes, service quality, and sanctions that influence the willingness of individuals or business entitis to pay taxes. In this study, researcher uses primary data by using a questionnaire where consists of 110 respondents for the research. The sampling technique used by the researcher is purposive sampling technique. The analysis method uses simple regression analysis test and moderated regression analysis test. The result of the research states that tax knowledge regulation has a positive significant effect on the willingness to pay taxes, while service quality does not have influence on willingness to pay taxes. In the research, it shows that sanctions are able to moderate the correlation between tax knowledge regulation and service quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, Icek. 1991. The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211

Husein Umar. 2003. Metode Riset Akuntansi Terapan. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Adrian Sutedi. 2008. Hukum Pajak dan Retribusi Daerah. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ghozali, Imam. 2006. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS (Edisi Ke 4). Semarang:Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. 19. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Fikriningrum, W.K. 2012. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Wajib Pajak Orang Pribadi Dalam Memenuhi Kewajiban Membayar Pajak: Studi Kasus Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Semarang Candisari. Skripsi. Universitas Diponegoro. Semarang.

Nofriyanto, Ahmad. 2015. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak Restoran Di Kota Gorontalo. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Negeri Gorontalo.

Wardani, Aisha Kusuma. 2020. Pengaruh Sikap, Kesadaran Wajib Pajak, Dan Pengetahuan Perpajakan Dengan Kontrol Petugas Kelurahan Sebagai Variabel Moderasi Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Membayar Pajak Bumi Dan Bangunan Di Kecamatan Wonosegoro, Kabupaten Boyolali. Skripsi. Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang.

Wedyarini, An Nisaa Dhatu. 2021. Kesadaran Membayar Pajak, Pengetahuan Peraturan Perpajakan, Tingkat Pemahaman, Persepsi Efektivitas Sistem Perpajakan, Sanksi, Kualitas Pelayanan Terhadap Kemauan Membayar Pajak Wajib Pajak Restoran Kota Semarang. Skripsi. Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas Stikubank, Semarang.

Pamungkas, Chrismas Frezza & Yenni Khristiana. 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak (Studi Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Surakarta). Advance: Jurnal Akuntansi, Vol. 6 No. 1.

Pancawati, Hardiningsih & Nila Yulianawati. 2011. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak. Jurnal Dinamika Keuangan dan Perbankan, Vol. 3 No.(2).

Khasanah, Septi Nur. 2014. Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Modernisasi Sistem Administrasi Perpajakan, Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Pada Kantor Wilayah Direktorat Jenderal Pajak Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Margono. 2004. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Maria V.I. Herdjiono & Sarwina Sulo. 2015. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak Pada Wajib Pajak Di Merauke. Jurnal Ilmu Ekonomi & Sosial, Vol. VI, No. 2.

Muliari, Ni Ketut dan Putu Ery Setiawan. 2011. Pengaruh Persepsi Tentang Sanksi Perpajakan dan Kesadaran Wajib Pajak Pada Kepatuhan Pelaporan Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Depansar Timur. Jurnal Akuntansi dan Bisnis, Volume 2.

Safira Fatimah, 2020, Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Kesadaran, Dan Sanksi Pajak Terhadap Kemauan Membayar Pajak (Studi Kasus Pada Wajib Pajak Pribadi Di KPP Pratama Surabaya Mulyorejo), Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya

Saputra, Robert. 2015. Pengaruh Sanksi, Kesadaran Perpajakan, dan Kualitas Pelayanan Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Bumi dan Bangunan. Artikel Ilmiah. Universitas Negeri Padang.

Siska Lovihan. 2014. Pengaruh Kesadaran Membayar Pajak, Pengetahuan Dan Pemahaman Peraturan Perpajakan, Dan Kualitas Layanan Terhadap Kemauan Membayar Pajak Wajib Orang Pribadi Di Kota Tomohon. Jurnal Riset Akuntansi dan Auditing “Goodwill”, Vol. 5 No. 1.

Zuhdi, Firdaus Aprian, Topowijono, & Devi Farah Azizah. 2015. Pengaruh Penerapan E-SPT dan Pengetahuan Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Pada Pengusaha Kena Pajak yang Terdaftar di KPP Pratama Singosari). Jurnal Perpajakan (JEJAK); Vol. 7 No.1.

Trisnawati, Mika & Wayan Sudirman. 2015. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak Membayar Pajak Hotel, Pajak Restoran dan Pajak Hiburan di Kota Denpasar. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana.

Suryadi (2006). Model Hubungan Kausal Kesadaran, Pelayanan, Kepatuhan Wajib Pajak dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Penerimaan Pajak. Jurnal Keuangan Publik; Vol 4,1: 105-121.

Asbar, A. K., Fitros, R., & Rusli. 2014. The Effect of Service Quality and Tax Sanctions and Tax Awareness on the Level of Compliance of Individual Taxpayers at KPP Senapelan Pekanbaru). JOM FEKOM, 1(2), 1–15.

Hadiwijaya, Hendra & Febrianty. 2019. The Effect of Service Quality and Tax Sanctions on Service Satisfaction. ISSN : 2461-0771, Vol 18 Hal, 197 – 208.

Andreas, A. & Savitri, E. 2015. The Effect of Tax Socialization , Tax Knowledge , Expediency of Tax ID Number and Service Quality on Taxpayers Compliance With Taxpayers Awareness as Mediating Variables’, Procedia - Social and Behavioral Sciences. Elsevier B.V., 211 (September), pp. 163–169.

Sukesi Sukesi, Isroim Yunaidah. 2019. The Effect of Tax Socialization, Superior Service, and Service Quality on Taxpayers’ Satisfaction and Compliance. Journal of Economics, Business, and Accountancy Ventura Vol. 22, No. 3.

Ni Made Galih Masari, I Wayan Suartana. 2019. Effect of Tax Knowledge, Service Quality, Tax Examination, and Technology of Compliance Regional Tax Mandatory. ISSN : 2395-7492, Vol. 6 No. 5.

Norbertus Purnomolastu. 2021. Analysis Of Tax Service Quality, Taxpayer Satisfaction, And Word Of Mouth Action. ISSN : 2456-7760, Vol. 5, No.09

Downloads

Published

2024-02-08

How to Cite

Fitria Rizkika Cahyarani, & Achmad Badjuri. (2024). The influence of knowledge of tax regulations and service quality by tax officers controlling taxpayers’ willingness to pay restaurant taxes with sanctions as a moderating variable (case study in Semarang city). Jurnal Ekonomi, 13(01), 1669–1680. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi/article/view/4002