The influence of transparency on Muzakki's interest in giving Zakat to Baznas Deli Serdang
Keywords:
transparency, consumer credit interest rates, Zakat, Organizational Commitment, SPSSAbstract
This research aims to investigate the impact of transparency on the interest of muzakki to donate zakat to the National Zakat Amil Body (Baznas) Deli Serdang. The addressed issue reflects the need to comprehend the extent to which transparency in zakat management can influence the community's interest (muzakki) in contributing zakat. The study was conducted in the complex of Deli Serdang Regional Government, Jalan Karya Agung No.4, Tj. Garbus Satu, Lubuk Pakam District, Deli Serdang Regency, North Sumatra. Utilizing a quantitative method, the research involved 51 respondents who responded to a distributed questionnaire. Data analysis employed a simple linear regression test using statistical software (SPSS). Preliminary results indicate the rejection of the null hypothesis, indicating the influence of transparency on the interest of muzakki to donate zakat to Baznas Deli Serdang. Despite statistical significance, the relationship between the variables was found to be low, suggesting that other factors may play a role in influencing muzakki's interest. This conclusion provides initial insights into the importance of transparency in enhancing community participation in zakat activities. Further research is expected to explore additional variables that may more deeply impact muzakki's interest.
Downloads
References
Adiningrum, N. S. (2018). Pengaruh Manajemen Zakat, Transparansi Laporan Keuangan, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepercayaan Muzakki pada Lembaga Amil Zakat. FEBI IAIN SURAKARTA.
AL Bara, Riyan Pradesyah, N. G. (2019). Strategi Pengelolaan Zakat Produktif dalam Pengentasan Kemiskinan. Misykat Al-Anwar, 30(2).
Amir, H. (2019). Mekanisme Badan Amil Zakat Nasional (Baznas) Meningkatkan Unit Pengumpulan Zakat Pada Badan Amil Zakat Zasional (Baznas) Kabupaten Bengkalis. Jurnal Khazanah Ukum Eonomi Syariah (JKUES).
Amri, & Marwiyati. (2019). Preferensi Muzakki Membayar Zakat Melalui Baitul Mal: Studi Empiris di Kota Banda Aceh. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains.
Amsari, S. (2019). Analisis Efektifitas Pendayagunaan Zakat Produktif Pada Pemberdayaan Mustahik (Studi Kasus LAZISMu Pusat). Aghniya Jurnal Ekonomi Islam, 1(2).
Andreani, Y., & Syafina, L. (2022). Akuntanbilitas Dan Transparansi Laporan Keuangan Berbasis Teknologi Informasi Pada Badan Amil Zakat Nasional Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Akuntansi dan Keuangan.
Ardini, & Asrori. (2020). Kepercayaan Muzakki Pada Organisasi Pengelola Zakat: Studi Empiris tentang Pengaruh Mediasi Akuntabilitas dan Transparansi. Economic Education Analysis Journal.
Ayuningtyas, & Sari. (2020). Analisis Minat Muzakki Membayar Zakat di Badan Amil Zakat Nasional (Baznas) Kota Semarang. AKSES: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 45-54.
Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linear Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2. Jakarta: Guepedia.com.
Egi Fadilah Saragih, M. (2023). Persepsi Masyarakat Muzakki terhadap Faktor Determinasi Kesadaran Muzakki dalam Mengeluarkan Zakat Dalam Pengelolaan Zakat Di BAZNAS Kabupaten Deli Serdang. Neraca Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi.
Elmi, N. F. (2020). Pengaruh Manajemen Zakat, Transparansi Laporan Keuangan, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepercayaan Muzakki Pada Badan Amil Zakat Nasional Provinsi Sumatera Utera. UIN Sumatera Utara.
Gumilang, R. (2020). Tinjauan hukum islam terhadap keabsahan pembayaran zakat yang dilakukan secara online yang berafiliasi dengan baznas menurut Imam Syafi'i. Dinamika, Jurnal Ilmiah Ilmu Hukum.
Hidayatullah, R., Septyani, D., & Sa’adah, M. (2022). Peran Lembaga Baznas Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Pekalongan. Al-Syirkah: Islamic Economic & financial Journal.
Kabib, Umar, A., Fitrani, & Mustofa, L. &. (2021). Pengaruh Akuntabilitas dan Transparansi Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat di BAZNAS Sragen. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 341.
Muliati, & Rasyid. (2019). Persepsi Masyarakat terhadap Kesadaran Muzakki dalam Membayar Zakat di Kabupaten Pinrang. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum.
Nasution, J. (2019). INOVASI PENGELOLAAN ZAKAT PROFESI DAN PENGARUHNYA TERHADAP MINAT BERZAKAT DI DOMPET DHUAFA WASPADA. j-EBIS.
Pratiwi, I., & Hayati, I. (2023). PENGARUH TRANSPARANSI PENGELOLAAN ZAKAT TERHADAP MINAT MUSAKKI PADA DOMPET DHUAFA WASPADA PROVINSI SUMATERAN UTARA. NUSANTARA Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial.
Siti Mujiatun, N. (2014). MODEL PENGEMBANGAN DISTRIBUSI ZAKAT, INFAQ SHADAQAH (ZIS ) DI PERSYARIKATAN MUHAMMADIYAH KOTA MEDAN. Jurnal Ekonomi. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/kumpulandosen/article/view/1237/pdf_144
Suryani, & Fitriani. (2022). Peran Zakat Dalam Menaanggulangi Kemiskinan. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Iskam, 43-62.
Wahyu, A. R., & Anwar, W. A. (2020). Sistem Pengelolaan Zakat Pada Baznas. Al-Azhar Journal of Islamic Economics.