THE EFFECT OF INVESTMENT KNOWLEDGE, RETURN, AND SOCIAL MEDIA ON CAPITAL MARKET INVESTMENT AND THE PROGRESS OF THE MILLENNIUM GENERATION IN THE JABODETABEK REGION
Keywords:
Investment knowledge; Return; Social media; Technology advances; Investment interestAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of investment knowledge, return and social media on investment interest and to determine the role of technological advances in moderating the relationship between investment knowledge, return and social media on investment interest. The population of this research is the millennial generation investors who live in Greater Jakarta. Data were collected as many as 140 respondents and processed with IBM AMOS v22 software. The results of this study indicate that investment knowledge, returns and social media have a significant effect on investment interest in the capital market in the millennial generation in Jabodetabek and technological advances can moderate the relationship between investment knowledge, return and social media on investment interest in the capital market in the millennial generation in Jabodetabek
Downloads
References
Z. Bodie, A. Kane, and A. J. Marcus, “Manajemen portofolio dan investasi,” Salemba Empat: Jakarta, 2014.
T. Tandio and A. A. G. P. Widanaputra, “Pengaruh pelatihan pasar modal, return, persepsi risiko, gender, dan kemajuan teknologi pada minat investasi mahasiswa,” E-Jurnal Akunt., vol. 16, no. 3, pp. 2316–2341, 2016.
E. Putri and A. Nurwulandari, “Analisis Reaksi Pasar Modal Bagi Perusahaan dalam Indeks IDX30 terhadap Kemenangan Donald Trump pada Pemilihan Presiden Amerika Serikat,” Oikonomia J. Manaj., vol. 15, no. 2, 2020.
I. Darmawan and P. Ayub, “Jadikanlah Murid: Tugas Pemuridan Gereja Menurut Matius 28: 18-20,” Evang. J. Teol. Injili dan Pembin. Warga Jemaat, vol. 3, no. 2, pp. 144–153, 2019.
A. Nisa, “Pengaruh pemahaman investasi, modal minimal investasi dan motivasi terhadap minat mahasiswa berinvestasi di pasar modal (Studi pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Kesuma Negara),” J. Penelit. Teor. Terap. Akunt., vol. 2, no. 2, pp. 22–35, 2017.
B. E. Damanik, “Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar,” Publ. Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 46–52, 2019.
Z. Wahyudi, H. A. A. Aziz, and R. Mas’ud, “Pengaruh Return, Risiko Dan Harga Saham Terhadap Minat Berinvestasi Anggota Galeri Investasi Syariah (GIS) Uin Mataram Pada Pt. Phintraco Securities,” Schemata J. Pasca Sarj. IAIN Mataram, vol. 10, no. 1, pp. 91–106, 2021.
H. F. Amalia, “pengaruh return dan risiko terhadap minat investasi mahasiswa di galeri investasi institut agama islam negeri ponorogo.” IAIN Ponorogo, 2019.
F. Firdhausa and R. Apriani, “Pengaruh Platform Media Sosial Terhadap Minat Generasi Milenial Dalam Berinvestasi Di Pasar Modal,” Supremasi Huk., vol. 17, no. 02, pp. 96–103, 2021.
D. T. Pratiwi, “Pengaruh Pengetahuan Investasi, Modal Awal Investasi Dan Social Media Influencer Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal,” 2020.
D. Ronia, P. B. Marwoto, and M. Marheni, “ANALISIS PENGARUH MEDIA SOSIAL, PROGRAM BEI DAN KETERAMPILAN FUNDAMENTAL TERHADAP KEPUTUSAN CALON INVESTOR DALAM PEMBELIAN SAHAM DI PT BURSA EFEK INDONESIA KP PANGKALPINANG,” J. Progresif Manaj. Bisnis, vol. 20, no. 2, pp. 40–52, 2017.
M. Aisyanti, R. Nugroho, and T. H. Dwihandoko, “PENGARUH MOTIVASI INVESTASI, PENGETAHUAN INVESTASI DAN KEMAJUAN TEKNOLOGI SEBAGAI VARIABEL MODERASI TERHADAP MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL PADA MAHASISWA PTS DI MOJOKERTO (Studi Kasus pada Mahasiswa Ekonomi Universitas Islam Majapahit, STIE Al-Anwar Mojokerto, dan Universitas Mayjen Sungkono).” Universitas Islam Majapahit, 2020.
M. P. Nasution, “Pengaruh Modal Investasi Minimal, Return, Persepsi Risiko, Kesehatan dan Pengetahuan Terhadap Minat Mahasiswa dengan Penghasilan Sebagai Variabel Moderasi Investasi di Galeri Investasi Bursa Efek Indonesia-Universitas Sumatera Utara,” 2017.
R. Akdon, “Rumus dan Data Dalam Analisis Statistika, Cetakan Kedua,” Alf. Bandung, 2010.
Sugiyono, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.
L. K. Merawati and I. Putra, “Kemampuan pelatihan pasar modal memoderasi pengaruh pengetahuan investasi dan penghasilan pada minat berinvestasi mahasiswa,” J. Ilm. Akunt. dan Bisnis, vol. 10, no. 2, pp. 105–118, 2015.
M. Fishbein and I. Ajzen, “Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research,” Philos. Rhetor., vol. 10, no. 2, 1977.
R. T. R. Sari, “PENGARUH EKSPEKTASI RETURN, PERSEPSI TERHADAP RISIKO, DAN SELF EFFICACY TERHADAP MINAT INVESTASI GENERASI MILENIAL,” J. Ilmu Ekon. dan Sos. p-ISSN, vol. 2301, p. 9263.
D. Kowanda, M. Firdaus, G. Nuryanto, and R. B. F. Pasaribu, “Literature review on E-commerce adoption stage. Proposing a new integrative E-commerce adoption mode,” Soc. Sci. Empower., pp. 35–41, 2020.
M. R. Septiansyah, “Analisis Yuridis Terhadap Persaingan Usaha Tidak Sehat Menurut UndangUndang Nomor 5 Tahun 1999 dan Hukum Islam.” 2017.