The Influence Of Motivation And Interest In Learning On The Learning Achievement Of XI Grade Students At SMK Perdana 1 Surabaya
Keywords:
Motivation Interest in Learning Learning achivementAbstract
Abst Motivation and interest are two elements that are very influential in learning achievement. Students must have enthusiasm motivation and also interest in learning can be influential to achieve a desired achievement. High interest can facilitate effective learning. A quantitative approach was used in this study, using a non-probability methodology involving 40 students, to find the simultaneous and partial impact of the variables of motivation and interest in learning, on the variable of learning achievement at Smk Perdana 1 Surabaya. Data were obtained through questionnaires and processed using SPSS (Statistical Product And Service Solution) Version 26 software. In accordance with the results of the T test, the motivation variable has a positive and significant effect on learning achievement, with a value of 0.030 <0.05. The learning interest variable has a positive and insignificant effect on learning achievement, with a value of 0.268> 0.05. The F test shows that the learning achievement variable is jointly (simultaneously) influenced by the variables of motivation and interest in learning, while the coefficient of determination R Square shows that the conclusion from contribution of the motivation and interest in learning variables are 65.6%.
Downloads
References
Aan Pravo Albarado, V. E. (2020, Desember). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Mts Khazanah Kebajikan. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6, 167-174.
Aditya Nugroho. (2013). Pengaruh Motivasi Dan Minat Terhadap Prestasi Siswa Pada Mata Diklat Keselamatan Dan Kesehatan Kerja Di Smk Negeri 1 Sedayu. Universitas Negeri Yogyakarta, 1-149.
Ahmad Mantabi (2021, Februari). Implikasi Model Pembelajaran Problem Based Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas Vii Pada Smp Negeri 1 Suppa Tentang Persamaan Kuadrat. Jurnal Kependidikan Media, 10, 1-15.
Ahmad Syafi’i, T. M. (2018, Juli). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2, 115-123.
Andi Achru P. (2019, Desember). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, 3, 205-215.
Anis Sulistyani, S. M. (2016, April). Metode Diskusi Buzz Group Dengan Analisis Gambar Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Unnes Physics Education Journal, 5, 13-17.
Aradina Mirza Dewi, R. K. (2023). The Influence Of Learning Motivation And Discipline On Students' Learning Achievement Of Class X Students At Smk Perdana 1 Surabaya. Jurnal Ekonomi Sean Institute, 12, 30-39.
Arianto. (2019, Januari- Juni). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa MTs Al Mubarok Bandar Mataram Lampung Tengah. Jurnal Ri'ayah, 4, 89-97.
Bejo Davit Rahmanto.. (2011). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Modeling Pada Siswa SMA NU 05 Brangsong Tahun Ajaran 2010/2011. Universitas Negeri Semarang, 1-122.
Ega Tria Karisma, D. S. (2022, November). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kelas IV SDN Jleper 01. Jurnal Prasasti Ilmu, 2, 121-126.
Erlando Doni Sirait. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 6, 35-43.
Evi Anggraeni. (2017). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Seni Tari Di SD Negeri Dukuhwaru 4 Kecamatan Dukuhwaru Kabupaten Tegal. Universitas Negeri Semarang, 1-94.
Fitri Ayu Chumaira Hasibuan. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri 01 Ciputat Tangerang Selatan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, 1-212.
Fitriyana Mawarni, Y. F. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Materi Pokok Teks Eksposisi di Kelas X IPA 2 SMA Negeri 1. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9, 1-13.
Hery Sunarya, R. S. (2023). Pengaruh Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Santa Maria Surabaya. Jurnal Ekonomi Manajemen , 27 (1), 1-8.
Hestu Riski Mahanani. (2022). Survei Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Di SD Kanisius Wirobrajan Selama Masa Pandemi. Universitas Sanata Dharma, 1-20.
Lusi Marleni.(2016, Mei). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1, 149-159.
Lutfi Gusmawati, S. A. (2020, April). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2, 36-42.
Nasrah, A. M. (2020, Oktober). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 207-213.
Hikmah, N. (2020, Februari). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Akuntansi Pada Mata Pelajaran Akuntansi DI SMK Negeri 4 Makassar. Artikel Ilmiah Akuntansi, 1-6.
Sianah, A. N. (2023). Peranan Manajemen Keuangan Personal Dan Kedisiplinan Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal EK&BI, 6(2), 131-137.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.
Titin Purnamasari. (2017). Pengaruh Motivasi Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Memproses Perjalanan Dinas Siswa Kelas Xi Administrasi Perkantoran SMK Muhammadiyah 2 Bantul Semester Gasal Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas Negeri Yogyakarta, 1-139.