THE INFLUENCE OF TAX REVENUE REALIZATION AND PLANNING ON TAX REVENUE TARGET ACHIEVEMENT WITH SERVICE QUALITY AS A MEDIATION VARIABLE AT THE REGIONAL REVENUE SERVICE UNIT (UPPD) BANJARMASIN II

Authors

  • M. Mirza Luffillah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pancasetia, Banjarmasin, Indonesia
  • Ibnu Al Saudi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pancasetia, Banjarmasin, Indonesia

Keywords:

Tax Revenue Realization and Planning, tax revenue target with Service Quality

Abstract

This study aims to examine the effect of tax revenue realization and planning on achieving the tax revenue target with service quality as a mediating variable at the Regional Revenue Service Unit (UPPD) Banjarmasin II. The population in this study is all people who pay taxes at the Banjarmasin II Regional Revenue Service Unit (UPPD) totaling 585 people, the data is taken from a questionnaire distributed to respondents. Data were analyzed using SmartPLS Version 3. The results of this study are Revenue Realization has a positive and significant effect on Service Quality, Tax Revenue Planning has a positive and significant effect on Service Quality, Revenue Realization has a positive and significant effect on Tax Revenue Target Achievement, Tax Revenue Planning has a positive and significant effect on Tax Revenue Target Achievement, Service Quality has a positive and significant effect on the Achievement of Tax Revenue Targets, Service Quality mediates the effect of Revenue Realization on Tax Revenue Target Achievement, Service Quality mediates the influence of Tax Revenue Planning on Tax Revenue Target Achievement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad Kuncoro, E., & Riduwan. (2014). Cara menggunakan dan memakai path analisis (analisis jalur). Bandung: Alfabeta.

Achmad Sani, M., & Macfudz, M. (2010). Metodologi riset manajemen sumber daya manusia. Cetakan pertama.

Adi Syahputra. (2006). Perpajakan (Edisi 1). Jakarta: Salemba Empat.

Agung, K. (2005). Transformasi pelayanan publik. Yogyakarta: Penerbit Pembaharuan.

Arianto, N. (2018). Pengaruh kualitas pelayanan dan kepuasan dan loyalitas pengunjung dalam menggunakan jasa.

Bakry, U. S. (2016). Metode penelitian hubungan internasional. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Barus, S. A. H. (2016). Pengaruh akses pajak, fasilitas, sosialisasi perpajakan dan kualitas pelayanan terhadap kepatuhan.

Dahlana, I. S., Bokiub, Z., & Mahmudc, M. (2022). Dampak Covid-19 terhadap target dan realisasi penerimaan hotel dan restoran di Kota Gorontalo.

Erly Suandy. (2011). Perencanaan pajak (Edisi 5). Jakarta: Salemba Empat.

Fandy Tjiptono. (2007). Strategi pemasaran (Edisi ke-2). Yogyakarta: Andi.

Hardiningsih, P., & Yulianawati, N. (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi kemauan membayar pajak. Dinamika Keuangan dan Perbankan, 3(1).

Iftitahurrizki. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan pajak terhadap penerimaan pajak bumi dan bangunan sektor perdesaan dan perkotaan (PBB-P2) di Kecamatan Gelumbang Kabupaten Muara Enim.

Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 63 Tahun 2003.

Komaruddin. (1994). Ensiklopedia manajemen (Edisi ke-2). Jakarta: Bina Aksara.

Nazir, M. (2005). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Ni Kadek Ita Erawati, G. A. Y., & Putra Yasa, I. N. (2019). Analisis target dan realisasi penerimaan daerah di Kabupaten Badung.

Ratminto, & Winarsih, A. S. (2005). Manajemen pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Resmi, S. (2013). Perpajakan: Teori dan kasus (Edisi ke-7). Jakarta: Salemba Empat.

Rochmat Soemitro. (2004). Asas dan dasar perpajakan 1 dan 2. Bandung: PT Refika Aditama.

Sarwono, J. (2012). Path analysis untuk riset skripsi, tesis, dan disertasi. Jakarta: Elex Media Komputindo Kompas Gramedia.

Sefrianti, I. (2018). Pengaruh penerimaan pajak kendaraan bermotor dan bea balik nama kendaraan bermotor terhadap pendapatan asli daerah Provinsi Bangka Belitung tahun 2012–2016.

Siahaan, M. P. (2013). Pajak daerah dan retribusi daerah (Edisi revisi). Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sinambela, L. P., & Tim. (2011). Reformasi pelayanan publik. Jakarta: Bumi Aksara.

Solomon, M. R., & Stuart, E. W. (2002). Marketing: Real people, real choices. New Jersey: Prentice Hall.

Suharno. (2016). Panduan praktis amnesti pajak Indonesia. Jakarta: Kompas Media Nusantara.

Sugiyono. (2011). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2007. Tentang perubahan ketiga atas Undang-Undang Nomor 6 Tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan.

Wahyu Nuning Sumaryani. (2019). Pengaruh realisasi penerimaan bagi pertumbuhan perekonomian negara Indonesia.

Zain, M. (2005). Manajemen perpajakan (Edisi kedua). Jakarta: Salemba Empat.

Zulfikar. (2021). Asas dan dasar perpajakan 2. Bandung: Eresco.

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

M. Mirza Luffillah, & Ibnu Al Saudi. (2023). THE INFLUENCE OF TAX REVENUE REALIZATION AND PLANNING ON TAX REVENUE TARGET ACHIEVEMENT WITH SERVICE QUALITY AS A MEDIATION VARIABLE AT THE REGIONAL REVENUE SERVICE UNIT (UPPD) BANJARMASIN II. Jurnal Ekonomi, 12(3), 2229–2235. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi/article/view/5759