Social Work Technology: Utilization of E-Counseling for Assessment Services
Keywords:
Social Work Technology, E Counseling, Assessment Services, Technology Utilization, Social WorkerAbstract
This study aims to explore the use of technology in the field of social work through the implementation of e-counseling services in the context of assessment. The development of information and communication technology has provided new opportunities for providing counseling services online, which can expand the reach of social work services to people in need. This study adopts a qualitative approach using a descriptive study method. The results of this study reveal the positive potential of using e-counseling in social work assessment services. The main benefits include increased service accessibility, time flexibility, privacy for service participants, and automatic data processing. However, the research also identified several challenges, such as expanding technological capabilities for social workers, deep understanding of E-Counseling ethics, technical challenges in ensuring data security and confidentiality and effectiveness in providing assessments because they are not face to face. This research contributes to broadening insights about the use of technology in the field of social work, especially in assessment services. The practical implication of this research is the expansion of social work assessment services through the E-Counseling platform, taking into account the ethical, data security and training aspects of social workers.
Downloads
References
Amani, N. (2007). Investigating the nature, the prevalence, and ef ectiveness of online counseling. (Master Thesis).
Asmita, W., & Fitriani, W. (2022). Analisis konsep dasar assesmen bimbingan dan konseling dalam konteks pendidikan. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(2), 129-134.
Cepi, Y. A. (2015). Praktik Pekerjaan Sosial Generalis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Damanik, J. (2008). Pekerjaan sosial. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan Dapertemen Pendidikan Nasional.
Fahrudin, A. (2018). Pekerjaan Sosial Sebagai Disiplin Ilmu dan Profesi. Asian Social Work Journal, 3(3), 38-46.
Gibson, R. L. (2008). Introduction to guidance and counselling. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Husmiati, H. (2012). Asesmen Dalam Pekerjaan Sosial: Relevansi Dengan Praktek Dan Penelitian. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 17(3).
Ifdil, I., & Ardi, Z. (2013). Konseling online sebagai salah satu bentuk pelayanan e-konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(1), 15-22.
Komalasari, G., Wahyuni, E., Karsih. (2009). Asesmen tenik non tes dalam perspektif BK Komprehensif. Jakarta: PT Indeks.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Drawing valid meaning from qualitative data: Toward a shared craft. Educational researcher, 13(5), 20-30.
Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nursalim, M. (2020). Peluang dan Tantangan Profesi Bimbingan dan Konseling di era Revolusi Industri 4.0. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 1(1), 31-40.
Prasetiawan, H. (2017). Optimalisasi Multimedia Dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. In Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 199-204).
Rachmanto, R., & Sumarno, S. (2002). Pekerjaan Sosial Sebagai Suatu Profesi. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 7(2).
Rahman, F. (2008). Penyusunan Program BK di sekolah. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Rochman, U. H., Prayoga, P. N. D., & Riyadi, S. A. (2021). Konseling Virtual Pekerja Sosial Dan Resiliensi Tenaga Medis. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 7(3), 293-301.
Saman, A., Umar, N. F., & Bakhtiar, M. I. (2018). Asesmen Online Bagi Guru Bimbingan Dan Konseling Kabupaten Barru.
Santoso, M. B., Irfan, M., & Nurwati, N. (2020). Transformasi Praktik Pekerjaan Sosial Menuju Masyarakat 5.0. Sosio Informa, 6(2), 170-183.
Suharto, E., Azman, A., & Baba, I. (2011). Pendidikan Dan Praktik Pekerjaan Sosial Di Indonesia & Malaysia. Yogyakarta: Samudra Biru.
Sumarwiyah, S., & Zamroni, E. (2017). Pemanfaatan Tekonologi Informasi (TI) Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling Sebagai Representasi Berkembangnya Budaya Profesional Konselor Dalam Melayani Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 2(1).
Surya, M. (2006). Profesionalisme Konselor dalam Pelaksanaan Kurikulum Berbasis Kompetensi (makalah). Majalengka: Sanggar BK SMP, SMA dan SMK.
Taufiqurokhman, T., Sakroni, S., & Trustisari, H. (2021). Pekerjaan Sosial: Pendidikan, Jenjang dan Peta Karir Profesi. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Moestopo Beragama (Pers).
Wahidah, N., Cuntini, C., & Fatimah, S. (2019). Peran dan aplikasi assessment dalam bimbingan dan konseling. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(2), 45-56.
Wibhawa, B., Raharjo, S. T., & Budiarti, M. (2010). Dasar-dasar pekerjaan sosial: pengantar profesi pekerjaan sosial. Widya Padjadjaran.
Yusuf, H. (2012). Asesmen dalam Pekerjaan Sosial: Relevansi dengan Praktek dan Penelitian. Sosio Informa, 52841.