Use of Artificial Intelligence in Marketing Management: Opportunities and Challenges
Keywords:
Artificial Intelligence, Marketing Management, Personalization, Operational EfficiencyAbstract
This research examines the use of artificial intelligence (AI) in the context of marketing management, exploring the opportunities and challenges that arise with the integration of AI technology in marketing strategy. This research aims to investigate how the implementation of artificial intelligence can increase efficiency, accuracy and responsiveness in marketing decision making. The research methodology involves analyzing literature to identify current trends in the use of AI in marketing management with a qualitative approach. The research results show that the implementation of artificial intelligence (AI) in marketing management has a positive impact by increasing the personalization of messages and offers, optimizing operational efficiency through automating routine tasks, and providing deep insight into consumer behavior and market trends. Nonetheless, challenges such as customer privacy concerns and reliance on representative data quality were also identified. Therefore, awareness and effective management of these aspects are key in ensuring the successful implementation of AI in marketing strategies and achieving sustainable business goals.
Downloads
References
Abidin, Z. M., MP, M., & Asmarawati, L. (2012). Manajemen pemasaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa.
Asyifah, A., Syafi'i, A., Hanipah, H., & Ispiyani, S. (2023). Pengembangan Aplikasi E-Commerce Untuk Peningkatan Penjualan Online. Action Research Literate, 7(1), 70-75.
Deni, A. (2023). Manajemen Strategi di Era Industri 4.0. Cendikia Mulia Mandiri.
Dewi, W. A. (2023). Urgensi pengaruh personalisasi pemasaran terhadap loyalitas pelanggan dalam era digital. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(2), 105-116.
Errie Margery, S. E., CPM, H. M., Syamsulbahri, M. M., Erwin, S. E., Nia Sonani, S. E., Melati, S. E. M., ... & Sos, S. (2023). Manajemen Pemasaran Pada Industri 5.0. Cendikia Mulia Mandiri.
Erwin, E., Subagja, A. D., Masliardi, A., Hansopaheluwakan, S., Kurniawan, S. D., Darmanto, E. B., & Muksin, N. N. (2023). Bisnis Digital: Strategi dan Teknik Pemasaran Terkini. PT. Green Pustaka Indonesia.
Hartatik, H., Rukmana, A. Y., Efitra, E., Mukhlis, I. R., Aksenta, A., Ratnaningrum, L. P. R. A., & Efdison, Z. (2023). TREN TECHNOPRENEURSHIP: Strategi & Inovasi Pengembangan Bisnis Kekinian dengan Teknologi Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Hizbandyah, B. N., Silvia, L., Nurahma, S., & Prawira, I. F. A. (2023). Inovasi Amazon dalam Menerapkan Teknologi sebagai Strategi Bisnis terhadap Keunggulan Bersaing. JATISI (Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi), 10(4).
Istiqomah, N. H. (2023). Transformasi Pemasaran Tradisional ke e-Marketing: Tinjauan Literatur tentang Dampak Penggunaan Teknologi Digital terhadap Daya Saing Pemasaran Bisnis. Jurnal Ekonomi Syariah Darussalam, 4(2), 72-87.
Iswandi, A. (2018). Implementasi Chatbot pada Order Management System Usaha Mikro Kecil Menengah (Studi Kasus Hdkreasi).
Lukitaningsih, A. (2013). Perkembangan Konsep Pemasaran: Implementasi dan Implikasinya. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 3(1), 21-35.
Mahira, S. A., Sukoco, I., Barkah, C. S. A., & Novel, N. J. A. (2023). TEKNOLOGI ARTIFICIAL INTELLIGENCE DALAM ANALISIS SENTIMEN: STUDI PADA PERUSAHAAN KATA. AI. Responsive, 6(2), 139-148.
Maihani, S., Syalaisha, S. N., Yusrawati, Y., Nur, T. N. T., Ria, D., Kumita, K., & Zaki, S. A. (2023). PERAN KECERDASAN BUATAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) DALAM INOVASI PEMASARAN. Warta Dharmawangsa, 17(4), 1651-1661.
Permana, A. A., Darmawan, R., Saputri, F. R., Harto, B., Al-Hakim, R. R., Wijayanti, R. R., ... & Rukmana, A. Y. (2023). Artificial Intelligence Marketing. Padang: Global Eksekutif Teknologi.
Permana, A. A., Darmawan, R., Saputri, F. R., Harto, B., Al-Hakim, R. R., Wijayanti, R. R., ... & Rukmana, A. Y. (2023). Artificial Intelligence Marketing. Padang: Global Eksekutif Teknologi.
Prabowo, O. H., Merthayasa, A., & Saebah, N. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Manajemen Perubahan pada Kegiatan Bisnis di Era Globalisasi. Syntax Idea, 5(7), 883-892.
Pratama, R., & Wibowo, S. W. (2023). Reevaluasi Asumsi Klasik Dalam Meningkatkan Pengalaman Pelanggan: Sebuah Analisis Mendalam Pada Teori Pelayanan Pelanggan. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, dan Ekonomi, 2(12), 111-121.
Siagian, A. O., Martiwi, R., & Indra, N. (2020). Kemajuan pemasaran produk dalam memanfaatkan media sosial di era digital. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 44.
Sudirjo, F., Purwati, T., Widyastuti, W., Budiman, Y. U., & Manuhutu, M. (2023). Analisis Dampak Strategi Pemasaran Digital dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan: Perspektif Industri E-commerce. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 7524-7532.
Syakarna, N. F. R. (2023). Peran Teknologi Disruptif dalam Transformasi Perbankan dan Keuangan Islam di Indonesia. Musyarakah: Journal of Sharia Economic (MJSE), 12(1), 76-90.
Tarmizi, A. (2018). Strategi Pemasaran UMKM: Literature Review. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 3(2), 191-198.
Tjiptono, F. (1995). Strategi pemasaran. Andi Offset.
Yudatama, U., Dianto, I. A., ST, S., Kom, S., Ak, M., Fergina, A., ... & Manurung, H. E. (2023). Sistem Enterprise di Era Digital: Inovasi, Transformasi, dan Keberlanjutan. Kaizen Media Publishing.