THE EFFECTIVENESS OF USING THE MIND MAPPING LEARNING METHOD TO IMPROVE THE ABILITY TO WRITE NARRATIVE ESSAYS IN SUKAHATI PUBLIC ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.58471/jms.v3i01.1661Keywords:
Learning Methods, Mind Mapping, Writing Ability, Narration.Abstract
The purpose of this research is to investigate whether or not primary school students are better able to compose narrative essays after participating in a mind mapping learning activity. The approach that was taken was one that was considered to be quasi-experimental, and it was implemented with three students from the sixth grade at Sukahati Indramayu Public Elementary School. Observation and careful documentation are the two main components of the data collection process. After undergoing a number of treatments, the subject's score improved, as demonstrated by the findings. After receiving treatment, the subjects saw a rise in their scores, going from an average of 160.75 before treatment to 232.75 after treatment. It is possible to draw the following conclusion as a result: the application of the mind mapping method has a beneficial effect on the capacity of elementary school children to compose narrative essays.
Downloads
References
Achmad, W. (2021). Citizen and netizen society: the meaning of social change from a technology point of view. Jurnal Mantik, 5(3), 1564-1570.
Achmad, W., Sudrajat, A., Faiza, S., & Ollianti, R. N. (2023). The Influence of Social Media on Teenagers' Lifestyles: Behavioral Analysis Among Adolescents in Bandung. Journal on Education, 5(3), 10356-10363.
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35-44.
Ananda, R. (2019). Penerapan metode mind mapping untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1-10.
Ariani, R., & Festiyed, F. (2019). Analisis landasan ilmu pengetahuan dan teknologi pendidikan dalam pengembangan multimedia interaktif. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2).
Eliyanti, E., Taufina, T., & Hakim, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Menulis Narasi dengan Menggunakan Mind Mapping dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 838-849.
Fadhli, M. (2017). Manajemen peningkatan mutu pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215-240.
Gie, T. L. (2002). Terampil mengarang. Yogyakarta: Andi.
Mustadi, A. (2020). Landasan pendidikan sekolah dasar (Vol. 174). UNY Press.
Musyawir, M., & Loilatu, S. H. (2020). Kemampuan menulis karangan narasi berdasarkan pengalaman pribadi siswa:(The ability to write a narrative essay based on students’ personal experiences). Uniqbu Journal of Social Sciences, 1(2), 1-12.
Novianti, R., Santoso, Y. B., Ridwan, P. G., & Effendi, Z. R. (2017). Peningkatan Kapasitas Guru Dalam Melakukan Identifikasi Dan Asesmen Kemampuan Prasyarat Membaca Dan Membaca Permulaan Pada Anak Dengan Hambatan Membaca Di Tingkat Sekolah Dasar. INCLUSIVE: Journal of Special Education, 3(1).
Novrizta, D. (2018). Hubungan antara minat membaca dengan keterampilan menulis karangan narasi siswa sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 1(1), 104-124.
Nurwati, N., Fedryansyah, M., & Achmad, W. (2022). Social Policy in the Protection of Street Children in Indonesia. Journal of Governance, 7(3).
Poluakan, M. V., Dikayuana, D., Wibowo, H., & Raharjo, S. T. (2019). Potret generasi milenial pada era revolusi industri 4.0. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(2), 187-197.
Riana, R., & Setiadi, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Mind Mapping Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Ekspositoris Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas XII SMK Swadaya, Semarang. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 18(1), 109-122.
Setyarini, D. (2019). Metode pembelajaran mind map untuk meningkatkan prestasi belajar anak didik sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 30-44.
Simanjuntak, H., Nainggolan, J., Tampubolon, S., Hasibuan, R., & Mian Siahaan, M. M. (2022). Strategi Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Dasar. Penerbit Qiara Media.
Sukirman, S. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 72-81.
Sulistiyaningsih, E. (2010). Peningkatan kemampuan menulis narasi dengan metode peta pikiran (mind mapping) pada siswa kelas V SD Negeri Karangasem III Surakarta tahun pelajaran 2010/2011.
Suparno, M. Y. (2008). Keterampilan dasar menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Susanti, E. (2010). Peningkatan Kemampuan Menulis Narasi Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri Pada Siswa Kelas IV SDN Wonoharjo 1 Desa Wonoharjo Wonogiri Tahun Ajaran 2009/2010 (Penelitian Tindakan Kelas).
Syihabudin, S. A., & Ratnasari, T. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2(1), 21-31.
Warahmah, M. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Dengan Model Mind Mapping (Peta Pikiran) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 13 Banda Aceh. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 5(1).
Wati, S. H., & Sudigdo, A. (2019). Keterampilan Menulis Karangan Narasi Sejarah Melalui Model Pembelajaran Mind Mapping Bagi Siswa Sekolah Dasar.
Yahya, M. D. (2015). Nilai-Nilai Pendidikan dalam Alquran.
Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.
Zahro, F., Degeng, I. N. S., & Mudiono, A. (2018). Pengaruh model pembelajaran student team achievement devision (STAD) dan mind mapping terhadap hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(2), 196.