Citizenship education to face the challenges of the millennial generation and generation Z

Authors

  • Dadang Mulyana Pasundan University

Keywords:

Citizenship Education, Millennial Generation, Generation Z, character

Abstract

In this digital and globalization era, the millennial and Gen Z generations are faced with complex social, political and economic issues that require a deep understanding of active and sustainable citizenship. This research aims to explore the effectiveness of citizenship education in preparing the millennial generation and generation Z to face contemporary challenges. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The results of the research show that the implementation of Citizenship Education is effective in shaping the character of the millennial generation and generation Z. The respondents showed a deep understanding of the government structure, rights and obligations of citizens, and showed positive attitudes such as responsibility towards society, tolerance for differences and active participation. in social or political activities. Citizenship skills, such as argumentation, dialogue, and collaboration, are also visible in their contributions to solving social problems and participating in community development projects. Thus, the research results confirm that Citizenship Education has a positive impact in equipping the younger generation with the knowledge and skills needed to play an active role in society, in accordance with the objectives of citizenship education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A., & Noviani, N. (2019, July). Tantangan dan solusi dalam perkembangan teknologi pendidikan di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Bahijah, I., Ishak, S. N. S., Rahmatika, N., & Ahmad, A. (2022). WASATHIYAH ISLAM DI ERA DISRUPSI DIGITAL (Pendidikan Nilai-Nilai Wasathiyah Islam Dalam Bersosial Media Di Kalangan Generasi Milenial dan Generasi Z). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(4), 1-20.

Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580-597.

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia?. Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12-28.

Hidayat, A. (2018). Metode Pendidikan Islam untuk Generasi Millennial. Fenomena, 10(1), 55-76.

Lalo, K. (2018). Menciptakan generasi milenial berkarakter dengan Pendidikan karakter guna menyongsong era globalisasi. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12(2), 8.

Mahardika, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Sangat Penting untuk Membantu Memperkuat Identitas Nasional di Era Abad 21. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals), 1(1), 27-34.

Marsudi, K. E. R. (2020). Analisis Isi Buku Siswa Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Sekolah Menengah Atas Kurikulum 2013. Framework Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Abad, 21, 68.

Miftah, Z. (2019). Warisan Metode Pendidikan Islam untuk Generasi Millennial. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 72-94.

Noor, J. (2011). Metodelogi penelitian. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778-27787.

Prastowo, D. S., & Setyowati, R. N. (2023). Strategi Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) dalam Mencegah Cyberbullying di SMA Negeri 1 Sidoarjo. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 11(1), 206-221.

Purwatiningsih, A. (2023). Etika Pembelajaran Dalam Konteks Pendidikan Kewarganegaraan: Suatu Alternatif Membangun Pilar Pendidikan. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 15(1), 320-332.

Septiana, T. (2020). Pembinaan civic disposition berbasis nilai-nilai kemanusiaan pada pembelajaran pendidikan kerwarganegaraan di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Kota Sukabumi. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 18(1).

Ubaedillah, A. (2016). Pendidikan kewarganegaraan Pancasila, demokrasi dan pencegahan korupsi. Prenada Media.

Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan perilaku komunikasi generasi milenial dan generasi z di era digital. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69-87.

Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan perilaku komunikasi generasi milenial dan generasi z di era digital. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69-87.

Downloads

Published

2024-02-15

How to Cite

Dadang Mulyana. (2024). Citizenship education to face the challenges of the millennial generation and generation Z. Jurnal Multidisiplin Sahombu, 4(01), 26–33. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/JMS/article/view/4081