Utilization of digital technology in marketing agribusiness products

Authors

  • Tri Waluyo National University, Jakarta, Indonesia

Keywords:

Agricultural Technology, Utilization of Technology, Agricultural Digitalization

Abstract

With the rapid growth of digital technology, agribusiness as a major sector in the global economy needs to take advantage of this innovation to increase competitiveness and face the challenges of an ever-changing market. This research aims to investigate the impact of using digital technology in increasing the efficiency and effectiveness of marketing agribusiness products. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that the use of technology in the agricultural sector has a significant positive impact. Mobile applications, agriculture-specific e-commerce platforms, and social media expand farmers' access to markets and increase the visibility of agricultural products. Geographic Information Systems (GIS) help map and monitor agricultural land, while the Internet of Things (IoT) provides real-time information about environmental conditions and plant or animal health. Digital marketing and blockchain techniques increase transparency and consumer trust in agricultural products. Overall, technology integration brings positive change, increases operational efficiency and supports sustainable growth in the agricultural sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwarudin, O., Sumardjo, S., Satria, A., & Fatchiya, A. (2020). Proses dan pendekatan regenerasi petani melalui multistrategi di Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pertanian, 39(2), 73-85.

Artono, B. (2019). Teknologi Terapan Bidang Pengelasan (2F) Pada Lingkup Masyarakat Pedesaan di Sektor Pertanian. DIKEMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2).

Arvianti, E. Y., Anggrasari, H., & Masyhuri, M. (2022). Pemanfaatan Teknologi Komunikasi melalui Digital Marketing pada Petani Milenial di Kota Batu, Jawa Timur. AGRIEKONOMIKA, 11(1), 11-18.

Elizabeth, R. (2007). Fenomena sosiologis metamorphosis petani: ke arah keberpihakan pada masyarakat petani di pedesaan yang terpinggirkan terkait konsep ekonomi kerakyatan. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 25, No. 1, pp. 29-42).

Faqih, A. (2010). Manajemen agribisnis. Deepublish.

Hermawan, I. (2012). Analisis eksistensi sektor pertanian terhadap pengurangan kemiskinan di pedesaan dan perkotaan. Mimbar: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 28(2), 135-144.

Indraningsih, K. S. (2017). Strategi diseminasi inovasi pertanian dalam mendukung pembangunan pertanian. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 35, No. 2, pp. 107-123).

Kuntariningsih, A., & Mariyono, J. (2014). Adopsi teknologi pertanian untuk pembangunan pedesaan: Sebuah kajian sosiologis. Agriekonomika, 3(2), 180-191.

Latibu, R., Rachman, E., & Arsana, I. K. S. (2023). Faktor-Faktor Penghambat Pembangunan Bidang Pertanian Dalam Meningkatkan Pendapatan Petani Jagung di Desa Kayubulan Kecamatan Batudaa Pantai Kabupaten Gorontalo. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 8039-8047.

Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nazir, M. (1988). MetodePenelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurjati, E. (2021). Peran Dan Tantangan E-Commerce Sebagai Media Akselerasi Manajemen Rantai Nilai Produk Pertanian. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 39, No. 2, pp. 105-115).

Nuryanti, S., & Swastika, D. K. S. (2011). Peran kelompok tani dalam penerapan teknologi pertanian. In Forum penelitian agro ekonomi (Vol. 29, No. 2, pp. 115-128).

Prayoga, K. (2018). Dampak Penetrasi Teknologi Informasi Dalam Transformasi Sistem Penyuluhan Pertanian Di Indonesia. JSEP (Journal of Social and Agricultural Economics), 11(1), 46-59.

Rachmawati, R. R. (2020). Smart Farming 4.0 Untuk Mewujudkan Pertanian Indonesia Maju, Mandiri, Dan Modern. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 38, No. 2, pp. 137-154).

Rachmawati, R. R., & Gunawan, E. (2020). Peranan petani milenial mendukung ekspor hasil pertanian di Indonesia. In Forum penelitian agro ekonomi (Vol. 38, No. 1, pp. 67-87). Indonesian Center for Agricultural Socioeconomic and Policy Studies.

Rozci, F., & Inti, R. W. (2023). Kondisi dan Strategi Pertanian Indonesia dalam Memenangkan ACFTA (Asean-China Free Trade Area): Conditions and Strategies for Indonesian Agriculture in Winning the ACFTA (Asean-China Free Trade Area). Jurnal Ilmiah Manajemen Agribisnis, 11(2).

Soedarto, T., & Ainiyah, R. K. (2022). Teknologi Pertanian Menjadi Petani Inovatif 5.0: Transisi Menuju Pertanian Modern. Uwais Inspirasi Indonesia.

Suradisastra, K. (2006). Revitalisasi kelembagaan untuk percepatan pembangunan sektor pertanian dalam otonomi daerah. Analisis Kebijakan Pertanian, 4(4), 281-315.

Tarigan, H. (2020). Pengembangan sumber daya manusia pertanian pada era disrupsi: upaya mendukung agribisnis inklusif. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 38, No. 2, pp. 89-101).

Thoriq, A. (2017). Edukasi Teknologi Pertanian Untuk Anak Usia Dini di Desa Cilayung, Kecamatan Jatinangor. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks Untuk Masyarakat, 6(1).

Widyawati, R. F. (2017). Analisis keterkaitan sektor pertanian dan pengaruhnya terhadap perekonomian Indonesia (analisis input ouput). Jurnal Economia, 13(1), 14-27.

Downloads

Published

2024-02-20

How to Cite

Tri Waluyo. (2024). Utilization of digital technology in marketing agribusiness products. Jurnal Multidisiplin Sahombu, 4(01), 34–41. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/JMS/article/view/4117