BUILDING A SUSTAINABLE BUSINESS THROUGH SOCIAL ENTREPRENEURSHIP
Keywords:
Sustainable Business, Social Entrepreneurship, Innovation, Social ImpactAbstract
This research aims to explore how social entrepreneurship can be an effective strategy in building a sustainable business. With increasing awareness of social and environmental issues, social entrepreneurship offers an approach that integrates social goals with economic profits. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. In this research, it was found that social entrepreneurship plays an important role in overcoming global challenges such as climate change, social inequality and poverty. Through an innovative and sustainable community-based approach, social entrepreneurship is able to offer effective solutions to these problems. Social entrepreneurship is successful thanks to several key factors: a clear vision and mission, innovation and creativity, a sustainable business model, strong partnerships, and a focus on social impact. Managerial and leadership skills, along with the ability to adapt and be resilient, also contribute to the effectiveness and success of implementation. The combination of these factors allows social entrepreneurship to create positive and sustainable social impact.
Downloads
References
Adindo, A. W. (2021). Kewirausahaan dan Studi Kelayakan Bisnis Untuk Memulai dan Mengelola Bisnis. Deepublish.
Arifin, Z., & Satiadharma, M. (2023). Peran Kewirausahaan Sosisal dalam Pencapaian Tujuan Pembangunan Berkelanjutan (SDGs). Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan West Science, 1(03), 226-235.
Chairunnisa, S., Zamhari, A., Warni, D. R., & Septiano, A. (2022). Analisis Usaha Inovatif Melalui Kewirausahaan Sosial. Ecotechnopreneur: Journal Economics, Technology And Entrepreneur, 1(04), 308-314.
Darwis, R. S., Miranti, Y. S., Saffana, S. R., & Yuandina, S. (2021). Kewirausahaan Sosial Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 4(2), 135-147.
Firdaus, N. (2014). Pengentasan kemiskinan melalui pendekatan kewirausahaan sosial. Jurnal ekonomi dan Pembangunan, 22(1), 55-67.
Fujihasa, I. G. M., Widawati, I. A. P. W., & Mahadewi, N. M. E. (2022). Pembangunan Pariwisata di Desa Wisata Penglipuran Melalui Peran Partisipasi Masyarakat, Kewirausahaan Sosial Berkelanjutan dan Inovasi. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 290-305.
Lasaksi, P., Andriani, E., & Rosita, R. (2023). Dampak Model Bisnis dan Pendekatan Inovasi Sosial terhadap Keberlanjutan Kewirausahaan Sosial di Indonesia. Sanskara Ekonomi dan Kewirausahaan, 2(01), 18-25.
Maulana, A. (2023). Kebebasan Dan Tanggung Jawab Bisnis: Sebuah Penelitian Filsafat Bisnis. EKBIS (Ekonomi & Bisnis), 11(2), 59-74.
Nuraini, A., Kusmulyono, M. S., Ratna, F. Y., Septina, N., Bhinekawati, R., Asgha, B., ... & Kusuma, S. E. (2019). Menggagas Pembelajaran Kewirausahaan Sosial. Atma Jaya.
Nurfaqih, M. I., & Fahmi, R. A. (2018). Social Entrepreneurship (Kewirausahaan Sosial) dalam Perspektif Ekonomi Islam.
Poerwanto, G. H., Kristia, K., & Pranatasari, F. D. (2019). Praktik Model Bisnis Berkelanjutan pada Komunitas UMKM di Yogyakarta. EXERO: Journal of Research in Business and Economics, 2(2), 183-204.
Putri, L. I. (2017). Reduksi Kemiskinan Melalui Sosiopreneurship. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 6(1), 48-68.
Safeí, A. A., & Herdiana, D. (2021). Pengembangan kesejahteraan masyarakat berbasis kewirausahaan Sosial: Studi multikasus di Provinsi Bali, Nusa Tenggara Timur dan Maluku Utara.
Sugiyono, S. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung, 170-182.
Tuti, M. (2024). Membangun Bisnis Yang Berkelanjutan: Inovasi Dan Adaptasi. CV. Intelektual Manifes Media.
Utomo, H. (2015). Menumbuhkan minat kewirausahaan sosial. Among Makarti, 7(2).
Utomo, H. (2021). Model Kewirausahaan Sosial. Penerbit: Griya Media. Salatiga.
Vania, A., & Anwar, S. (2022). Social entrepreneurship mengatasi krisis sosial dan ekonomi di masa Covid-19: perspektif ekonomi islam. Jurnal Paradigma Ekonomika, 17(1), 45-60.
Widajanti, E. (2007). Perencanaan Sumberdaya Manusia yang Efektif: Strategi Mencapai Keunggulan Kompetitif. Jurnal ekonomi dan kewirausahaan, 7(2).
Yaumidin, U. K. (2013). Kewirausahaan Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan: Tantangan Singergi Multi-sektor dan Multi-dimensi. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 21(1), 103-123.
Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.