Parental Supervision In The Social Development Of Early Childhood In Kencana Mekar Kindergarten Bahbutong

Authors

  • Putri Dirgahayu Pasaribu Program Studi Bimbingan konseling pendidikan Islam, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Alfin Siregar Program Studi Bimbingan konseling pendidikan Islam, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tiara Putri Mahisani Program Studi Bimbingan konseling pendidikan Islam, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Suci Permata Hati Program Studi Bimbingan konseling pendidikan Islam, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wahyuni Dazura Program Studi Bimbingan konseling pendidikan Islam, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Keywords:

Parenting Patterns, Child Development, early childhood, Kindergarten Golden Blossom Bahbutong

Abstract

This study aims to examine the influence of parental support on the social development of early childhood in Kencana Blossom Bahbutong Kindergarten. Parental support is one of the important factors in developing children's social skills, such as interacting with peers, recognizing emotions, and resolving conflicts. Using a descriptive qualitative method, data were collected through observations both at school and at home, interviews related to parental guidance, and documentation with participants consisting of 25 parents, 3 teachers, and the principal. The theories used are Erikson's social development theory, Epstein's parental involvement, and Bandura's social learning theory. The results of the study showed that intensive parental guidance has a positive impact on children's social interaction, adaptation, and cooperation skills in the school environment. Children who are actively assisted by parents have more developed social skills compared to children who receive less assistance. These findings reinforce the importance of parental involvement in early childhood education to support children's social development. Children who receive substantial assistance from parents show superior social skills compared to children who receive minimal support. These results demonstrate the important role of parents in actively assisting early childhood to ensure optimal social growth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afida Nurrizqi, & Nur Ziadatul Hasanah. (2022). Urgensi Pendampingan Orang Tua Pada Pendidikan

Anak Masa Darurat Covid-19. AS-SABIQUN : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 32, 142–152.

Alfauziah Rahmadani, Murfiah Dewi Wulandari, & Darsinah. (2022). Pengaruh Parenting Terhadap Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Dasar The Effect Of Parenting On Character Education Of

Children In Elementary Schools. JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 8(1), 88– 98.

Arniasih Sholehah, & Aswandi. (2024). Pendampingan Orang Tua Pada Anak Saat Belajar Dari Rumah Di Paud Maitreyawira Pontianak Tenggara. JUrnal Untan, 1(1), 1–10.

Bayu Ari Rohmiyatun. (2020). Pendampingan Orang Tua Terhadap Proses Bermain Anak Di Dalam Keluarga. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(9), 77–84.

Dina Wilda Sholikh. (2022). Pendidikan Parenting : Mengembangkan Kemampuan Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(2), 178–191.

Elia safitri, & Sri Fatmawati. (2023). Pentingnya Program Parenting Bagi Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal PendidikanIslamAnak Usia Din, 2(2), 20–30.

Emy Yuliartina. (2021). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini Di Paud Yasin Alsys. YASIN : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Budaya, 1(1), 54–64.

Heleni Filtri, & Al Khudri Sembiring. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Tinjau dari Tingkat Pendidikan Ibu Di Paud Kasih Ibu Kecamatan Rumbai. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia, 2(1), 169–178.

Intan Prastihastari Wijaya. (2022). Penerapan Transisi PAUD-SD yang Menyenangkan: Ditinjau Dari Aspek Psikologis Anak.

Irfan, Rahmasandi, Azhar, & Nikman Azmin. (2023). Peran Orang Tua Dalam Menanggulangi

Kecanduan Gadget Pada Anak Di Kelurahan Nitu Kota Bima. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi , 6(1), 1–7.

Ismiati. (2021). Urgensi Program Parenting Bagi Orang Tua Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 1(1), 19–27.

Lantip Diat Prasojo. (2016). Manajemen Mutu Pendidikian (Muh. Yazid, Ed.; 1st ed., Vol. 1). UNY Press.

Lita Latiana. (2019). PERAN SERTIFIKASI GURU DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME PENDIDIK. Journal Edukasi, 13(1), 951–960.

Liza Refliana Yanti, Rita Kurnia, & Nurlita. (2024). Pengembangan Game Kotak Alphabet Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia Dini 4-5 Tahun . PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 124–140.

Marselina Meo Sewu, Konstantinus Dua Dhiu, & Karmelia Rosfinda Meo Maku. (2021). Pengembangan Tujuan Pembelajaran Aspek Sosial Emosional Berdasarkan Model Pembelajaran

N Aslami, & M Faisal Alfarisyi. (2023). Konsep Manajemen Mutu Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 7562–7573.

Nhimas Galuh Adriana, & Zirmansyah. (n.d.). Pengaruh Pengetahuan Parenting Terhadap Keterlibatan Orangtua Di Lembaga Paud. Jurnal AUDHI.

Novi Hidayati, Heny Djoehaeni, & Badru Zaman. (2023). Pendampingan Orang Tua dalam Membatasi Penggunaan Gawai Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 915–926.

Nur Aimmatul Aula1, & Umul Lathifah. (2021). Pengembangan Mutu Sekolah Melalui Pendekatan TQM. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 37-45

Rini Natawidjaja. (2017). Pengembangan Prestasi Belajar Siswa melalui Lingkungan Keluarga. Deepublish.

Singgih D Gunarsa. (2008). Psikologi Anak dan Remaja (Vol. 1). BPK Gunung Mulia.

Siti Chusnul Chotimah, & Harun. (2022). Mitigasi Resiko Gadget melalui Pendampingan orang tua pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2483–2494.

Suharni. (2019). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Pada Paud Bintang Rabbani Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(1), 1–5.

Sumadi Suryabrata. (2012). Psikologi Pendidikan (Vol. 1). PT Raja Grafindo Persada.

Upik Elok Endang Rasmani, Siti Wahyuningsih, Novita Eka Nurjanah, Yuanita Kristiani, Wahyu

Widiastuti, Putri Agustina, & Jumiatmoko. (2023). Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Guru PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 10–16.

Yusmi Warisyah. (2015, November 7). Pentingnya “Pendampingan Dialogis” Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini. FKIP Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Putri Dirgahayu Pasaribu, Alfin Siregar, Tiara Putri Mahisani, Suci Permata Hati, & Wahyuni Dazura. (2024). Parental Supervision In The Social Development Of Early Childhood In Kencana Mekar Kindergarten Bahbutong. Jurnal Multidisiplin Sahombu, 4(02), 250–256. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/JMS/article/view/6064