Leveraging User-Generated Content As A Marketing Communication Strategy
Keywords:
User-Generated Content, Marketing Communication, New Media, Brand Image.Abstract
This study aims to analyze the use of User-Generated Content (UGC) as an effective marketing communication strategy in increasing consumer engagement and building brand image. In the digital era, UGC, which is user-generated content such as reviews, photos, videos, and testimonials, has become an influential marketing tool because it provides authenticity and trust to consumers. This study uses a qualitative descriptive approach with data collection through literature studies. The results of this study indicate that the use of User-Generated Content (UGC) in marketing communication strategies can have a positive impact on consumer trust and engagement. UGC, which is considered more authentic because it comes from real consumer experiences, has succeeded in increasing user interaction with brands and expanding marketing reach through content sharing. Additionally, while UGC has many benefits, the study also identified several challenges, such as moderation issues, negative content, and the importance of maintaining brand consistency. With the right strategy, companies can overcome these challenges and maximize UGC’s potential to build stronger emotional connections with consumers and improve overall brand image .
Downloads
References
Aminullah, M., & Ali, M. (2020). Konsep Pengembangan Diri Dalam Menghadapi Perkembangan Teknologi Komunikasi Era 4.0. KOMUNIKE: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 12(1), 1-23.
Aprilia, S., & Rachmawati, I. (2021). Pengelolaan User-Generated Content sebagai Strategi Promosi dalam Membentuk Brand Image. Prosiding Manajemen Komunikasi, 446-448.
Dwityas, N. A. (2016). Komunikasi dan Pariwisata: Peran User Generated Content bagi Traveler dalam Media Sosial. JURNAL SIMBOLIKA Research and Learning in Communication Study, 2(1).
Effendi, L., & Nasution, M. I. P. (2022). Perilaku Transaksi Ekonomi Pengguna Media Sosial sebagai Dampak Perkembangan Ekonomi Digital. Lensa Ilmiah: Jurnal Manajemen dan Sumberdaya, 1(3), 162-165.
Fantini, E., & Tamba, R. S. (2020). Mediamorfosis edukasi informal online melalui platform digital sebagai peluang bisnis baru. Majalah Ilmiah Bijak, 17(1), 114-127.
Feroza, C. S. B., & Misnawati, D. (2020). Penggunaan media sosial instagram pada akun@ yhoophii_official sebagai media komunikasi dengan pelanggan. Jurnal Inovasi, 14(1), 32-41.
Herawati, E. (2011). Komunikasi dalam era teknologi komunikasi informasi. Humaniora, 2(1), 100-109.
Marlena, N. (2022). Pengaruh user generated content dan e-wom pada aplikasi Tik-Tok terhadap purchase intention produk fashion. Jurnal Sinar Manajemen, 9(2), 207-218.
Muslicha, I. S., & Irwansyah, I. (2019). Instagram Dan Fenomena “Jastip” Di Indonesia. Journal Communication Spectrum: Capturing New Perspectives in Communication, 9(2), 143-157.
Nisrina, R. G. (2021). User generated content sebagai strategi komunikasi pemasaran digital: studi kasus fenomena# shopeehaul. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(6), 558-571.
Permana, R. S. M., & Abdullah, A. (2020). Surat Kabar dan Perkembangan Teknologi: Sebuah Tinjauan Komunikatif. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 2.
Pinuji, M. F., & Satiri, S. (2019). Pengaruh User-Generated Content Sebagai Alat Komunikasi Bisnis Terhadap Kredibilitas Informasi Website “Tokopedia”. Inter Script: Journal of Creative Communication, 1(1).
Pratiningsih, V., & Al Sukri, S. (2023). Peran Tik Tok dalam industri fashion dan pencitraan merek lokal di Indonesia: analisis user generated content. Inovasi: Jurnal Ekonomi, Keuangan, dan Manajemen, 19(3), 669-677.
Purba, H., & Irwansyah, I. (2022). User Generated Content dan Pemanfaatan Media Sosial Dalam Perkembangan Industri Pariwisata: Literature Review. Professional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 9(2), 229-238.
Sihotang, R. E., & Malau, R. M. U. (2020). Pengelolaan User-Generated Content Sebagai Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Brand Awareness Pada Akun Instagram@ Thehousetourhotel. eProceedings of Management, 7(1).
Umbara, F. W. (2021). User Generated Content di Media Sosial Sebagai Strategi Promosi Bisnis. Jurnal Manajemen Strategi dan Aplikasi Bisnis, 4(2), 572-581.
Watie, E. D. S. (2016). Periklanan dalam media baru (advertising in the new media). Jurnal The Messenger, 4(1), 37-43.
Xiao, A. (2018). Konsep interaksi sosial dalam komunikasi, teknologi, masyarakat. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 7(2), 94-99.