The Influence Of Stockbit Application Quality On Custome Satisfaction In Medan City

Authors

  • Sarah Rouli Tambunan Politeknik Negeri Medan
  • Mila Delvana Tarigan Politeknik Negeri Medan

Keywords:

Application quality, Customer Satisfaction

Abstract

This study aims to analyze the effect of Stockbit App quality on customer satisfaction in Medan City. Good application quality is believed to play an important role in increasing customer satisfaction, especially in today's digital era. The dominance of Stockbit users comes from Gen Z, indicating the app's popularity among young people. The Stockbit app features advanced features such as a stock screener. This study aims to determine the effect of application quality on customer satisfaction partially and simultaneously. The population in this study were Stockbit customers in Medan City aged 17-27 years. The number of samples in this study were 100 people taken using nonprobability sampling technique. This type of research is quantitative research with data collection techniques carried out through questionnaires. The data analysis methods in this study are validity test, reliability test, classical assumption test, multiple linear regression test, and hypothesis testing. From the results of this study, it was obtained that 57.8% of Stockbit Sekuritas customer satisfaction was influenced by application quality, while 42.2% of Stockbit Sekuritas customer satisfaction was influenced by other variables not examined in this study. The results of this study indicate that partially application quality has a positive and significant effect on Stockbit Sekuritas customer satisfaction in Medan City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andila, N., & Hayu, R. S. (2023). Kualitas aplikasi dan Digital Marketing terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Keputusan Nasabah Pada Pengguna Tokopedia. REVITALISASI: Jurnal Ilmu Manajemen, 12(2), 311-322.

Annur, C. M. (2023). Databoks. Retrieved from Investor Pasar Modal Indonesia Bertambah 153 Ribu Orang pada Oktober.

Annur, C. M. (2023, 11 20). Investor Pasar Modal Indonesia Bertambah 153 Ribu Orang pada Oktober 2023. Retrieved from databoks.katadata.co.id: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/11/20/investor-pasar-modal-indonesia-bertambah-153-ribu-orang-pada-oktober-2023

Argitama, D. K., & Suryoko, S. (2020). Pengaruh E-service quality dan Promosi Penjualan Terhadap Kepuasan Pengguna Produk Gopay (Studi Pada Pengguna Aplikasi Gojek Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(1), 80-84.

Arviana, G. N. (2023). Investor Pemula, Yuk Pelajari Cara Pakai Aplikasi Stockbit! Retrieved from glints: https://glints.com/id/lowongan/cara-pakai-aplikasi-stockbit/

Azeis, T. A., & Aliyah, K. N. (2023). Analisis faktor–faktor yang mempengaruhi kepuasan pengguna aplikasi mobile IPOT. Journal of Economics and Business Research (JUEBIR), 2(1), 39-47.

Erwan, E. S., & Setiawan, E. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan Dan Promosi Penjualan Terhadap Kepuasan Pengguna E-wallet Dana Pada Mahasiswa Di Kota Yogyakarta. Jurnal Manajemen Dirgantara, 16(1), 129-140.

Heryanti, A. H. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Aplikasi Dana terhadap Kepuasan Pelanggan dalam Melakukan Transaksi Secara Online sebagai Alat Pembayaran Elektronik (E-Payment). Journal on Education, 5(3), 8080-8096.

Jannah, M., Hasyim, F., & Sari, L. E. P. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pengguna Qris Pada Generasi Milenial Kabupaten Sukoharjo. Quranomic: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(2), 125-141.

Maryati, M. (2022). Pengaruh Kualitas aplikasi, Kualitas Pelayanan dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian Toko Online Time Universe Studio (Doctoral dissertation, Prodi Manajemen).

Mulyadi, S. (2022). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Niat Penggunaan Aplikasi Ajaib. 4.

Muniarty, P., Wulandari, W., & Saputri, D. (2022). PENGARUH E-SERVICE QUALITY TERHADAP E-CUSTOMER SATISFACTION PADA MARKETPLACE SHOPEE. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 11(2), 1-6.

Nur, L. Z., Riyadi, W., Lesmana, F., Adiba, S. A., & Firdaus, R. W. (2023, February). PENGARUH KUALITAS APLIKASI MOBILE DAN PROMOSI TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN (Studi Pada Pengguna Shopee Di Kecamatan Maja Kabupaten Majalengka). In Unikal National Conference (pp. 565-570).

Nurian, A. (2023). Analisis Sentimen Ulasan Pengguna Aplikasi Google Play Menggunakan Naïve Bayes. Jurnal Informatika dan Teknik Elektro Terapan, 11(3s1).

Putra, Yusuf, 2023, Pengantar Aplikasi Mobile, Sukabumi: Haura Utama.

Putri, Y. D. (2023). Pengaruh E-service quality , Digital Marketing dan Brand Trust terhadap Keputusan Investor dalam memilih aplikasi Broker Saham Stockbit Sekuritas di Kota Bandung (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Rahmawati, R. (2020). Pengaruh Kualitas aplikasi , Harga, dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian, 16-28 .

Stockbit. (2023). Informasi Perusahaan.

Tim Redaksi, C. I. (2022). 14 Aplikasi Investasi Saham & Reksa Dana Terbaik & Sah di OJK. Retrieved from https://www.cnbcindonesia.com/market/20220627160604-17-350742/14-aplikasi-investasi-saham-reksa-dana-terbaik-sah-di-ojk

Wiguna, I. K. A., Sudiana, I. W., & Pramuki, N. M. W. A. (2023). Determinan Kepuasan Pengguna POEMS sebagai Trading Saham Online pada KSPM UNHI Denpasar. Hita Akuntansi dan Keuangan, 4(2), 306-317.

Wahyudi, R., & Kusumawardhana, G. (2021). Analisis Sentimen pada review Aplikasi Grab di Google Play Store Menggunakan Support Vector Machine. Jurnal Informatika, 8(2), 200-207.

Wijayanti, Titik, 2022, MARKETING PLAN! DALAM BISNIS, Jakarta: PT Gramedia.

Downloads

Published

2025-01-22

How to Cite

Tambunan, S. R., & Tarigan, M. D. (2025). The Influence Of Stockbit Application Quality On Custome Satisfaction In Medan City. Jurnal Multidisiplin Sahombu, 5(02), 405–416. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/JMS/article/view/6255