Operational Management in the Digital Era: Strategic Integration with Entrepreneurship
DOI:
https://doi.org/10.58471/esaprom.v2i02.4033Keywords:
Operational Management, Digital Era, EntrepreneurshipAbstract
The digital era has changed the business paradigm significantly, especially with the adoption of information technology and the emergence of digital entrepreneurship. This research aims to investigate the impact of the digital era and entrepreneurial development on company operational management. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results highlight that operational management is not only about production efficiency, but also strategic integration to respond to market dynamics. The findings show that successful entrepreneurial companies are those that are able to integrate new technologies, innovate products and services, and consider social and environmental responsibility. The ability to adapt to market changes quickly, restructure production processes, and improve product or service quality is the main key in building company resilience. The results of this research provide a valuable contribution in designing responsive and adaptive operational management strategies to face future business challenges.
References
Al Aidhi, A., Harahap, M. A. K., Rukmana, A. Y., & Bakri, A. A. (2023). Peningkatan Daya Saing Ekonomi melalui peranan Inovasi. Jurnal Multidisiplin West Science, 2(02), 118-134.
Ardiansyah, W. M. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Ekonomi dan Bisnis di Era Digital. JMEB Jurnal Manajemen Ekonomi & Bisnis, 1(1).
Ariani, D. W. (2011). Manajemen operasi jasa.
Dasuki, R. E. (2021). Manajemen strategi: kajian teori resource based view. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(3), 447-454.
Fauzi, A., & Manao, M. (2023). Faktor Kebijakan Kedisiplinan Sumber Daya Manusia, Corporate Social Responsibility “Csr”, Peningkatan Pemberdayaan Sumber Daya Manusia Dan Tanggung Jawab Sosial Terhadap Kesejahteraan Karyawan Pada PT. SKM. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen Bisnis, 3(2), 67-80.
Hanafi, M. (2015). Manajemen.
Harsanto, B. (2017). Dasar ilmu manajemen operasi. Unpad press.
Idris, H., & Nurnajamuddin, M. (2023). Transformasi Manajemen Produksi melalui Inovasi dan Total Quality Management (TQM): Memperkuat Kualitas dan Efisiensi Operasional: A Narative Review. SEIKO: Journal of Management & Business, 6(2), 258-265.
Irawan, D. (2020). Peningkatan Daya Saing Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Melalui Jaringan Usaha. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 11(2), 103-116.
Julyanthry, J., Siagian, V., Asmeati, A., Hasibuan, A., Simanullang, R., Pandarangga, A. P., ... & Syukriah M, E. A. (2020). Manajemen Produksi dan Operasi.
Kadim, A. (2017). Penerapan Manajemen Produksi & Operasi di Industri Manufaktur.
Kemal, I., & Hasibuan, R. A. (2017). Manajemen kewirausahaan melalui strategi berbasis sekolah di Islamic Solidarity School. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(1), 71-81.
Komaludin, A., & Wahid, N. N. (2017). Analisis Kemampuan Menyusun Laporan Keuangan, Kemampuan Manajerial, Jiwa Kewirausahaan Dan Motivasi Sebagai Faktor Penentu Kinerja Operasional. Jurnal Ekonomi Manajemen, 3(2), 104-113.
Lestari, E. R. (2019). Manajemen Inovasi: Upaya Meraih Keunggulan Kompetitif. Universitas Brawijaya Press.
Muna, K. N., & Ismaya, M. I. N. (2023). Strategi Pengendalian Biaya Produksi Pada Operasional Manufaktur Yang Efektif. Sanskara Manajemen Dan Bisnis, 1(03), 197-203.
Ong, J. O., & Mahazan, M. (2020). Strategi pengelolaan sdm dalam peningkatan kinerja perusahaan berkelanjutan di era industri 4.0. Business Economic, Communication, and Social Sciences Journal (BECOSS), 2(1), 159-168.
Rusdiana, A. (2014). Manajemen operasi.
Saputra, D., Berry, Y., Hamali, S., Gaspersz, V., Syamil, A., Ubud, S., ... & Panudju, A. A. T. (2023). MANAJEMEN OPERASI: Inovasi, Peluang, dan Tantangan Ekonomi Kreatif di Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sudarko, S., & Tjitropranoto, P. (2018). Telaah Perubahan Paradigma Kewirausahaan dari Perspektif Inovasi Ekonomi dan Sosial. Jurnal Ilmiah Respati, 9(2).
Suwarda, R., & Maarif, M. S. (2013). Pengembangan inovasi teknologi nanopartikel berbasis pat untuk menciptakan produk yang berdaya saing. Jurnal Teknik Industri, 3(2).
Tahir, R., Yendri, O., Iswahyudi, M. S., Waty, E., Yudhanegara, F., Sigamura, R. K., ... & Hayati, N. (2023). MANAJEMEN: Konsep, Prinsip, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.