Factors Associated with Service Excellence for Officers in the Batunadua Health Center Service Room
Keywords:
Excellent Service, Education, Tenure, IncentivesAbstract
Excellent service can be carried out using various strategies, namely increasing human resources, analyzing people's ability to pay, availability of health facilities/means and analyzing the level of community demand for health services. The purpose of this study was to determine the relationship between education of health workers, service tenure, incentives for health workers and excellent service. This research was conducted inBatunadua Health Center. The type of research used is an analytic survey with a cross sectional study approach. The sample of this study were health workers in inpatients with exhaustive sampling with a total of 67 samples. The results showed that the education of health workers was related to excellent service with a p value (0.031) < 0.05, service tenure of officers was related to excellent service with a p value (0.000) < 0.05, health worker incentives were related to excellent service with a p value (0.001) < 0.05. The conclusion was obtained that the education of health workers, the length of service of the officers, the incentives of health workers were related to excellent service. It is recommended that in providing excellent service to patients, there needs to be fast, precise and pleasant actions without letting the patient wait long.
References
Rahmatiqa C, Pardede R, Widuri NE. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Pelayanan Prima Pada Petugas Pendaftaran Rawat Jalan Di Rsud Sultan Thaha Saifuddin Kabupaten Tebo. In: Prosiding Seminar Nasional Stikes Syedza Saintika. 2021.
Maulana N, Setiyadi NA. Determinan Mutu Pelayanan Kesehatan Di Rumah Sakit: Kajian Literatur. Universitas Muhammadiyah Surakarta; 2022.
Yikwa N, Masyitah S. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kinerja Petugas Di Puskesmas Cipayung Jakarta Timur Tahun 2017. J Untuk Masy Sehat. 2018;2(2):159–74.
Simbolon UF, Megawati M, Maryanti E. Analisis Mutu Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap Anggrek Rumah Sakit Bhayangkara TK II Medan. J Healthc Technol Med. 2022;8(2):599–608.
Siyen S, Hadi AJ, Asriwati A. Faktor Yang Berhubungan Dengan Mutu Pelayanan Rumah Sakit Bhayangkara Tebing Tinggi. MPPKI (Media Publ Promosi Kesehat Indones Indones J Heal Promot. 2020;3(3):267–74.
Rian MT, Husfaudin R. Faktor Faktor Yang Berhubungan Dengan Mutu Pelayanan Prima Diruang Rawat Inap Kelas Ii Dan Iii Rumah Sakit Umum Daerah Petala Bumi Provinsi Riau Tahun 2016. J STIKes Awal Bros Pekanbaru. 2020;1(1):1–7.
Gultom RJ, Nababan D, Sipayung R, Hakim L, Tarigan FL. Hubungan Kualitas Pelayanan Rawat Jalan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Rumah Sakit Bhayangkara Tk III Tebing Tinggi. J Healthc Technol Med. 2022;7(2):1281–98.
Sakinah S, Wigati PA, Arso SP. Analisis Sasaran Keselamatan Pasien Dilihat dari Aspek Pelaksanaan Identifikasi Pasien dan Keamanan Obat di RS Kepresidenan RSPAD Gatot Soebroto Jakarta. J Kesehat Masy. 2017;5(4):145–52.
Dakhi T, Nyorong M, Harahap J. Faktor-Faktor yang Berpengaruh Terhadap Penerapan Keselamatan Pasien di Ruangan Rawat Inap RSU Permata Madina Panyabungan. Miracle J. 2022;2(1):67–73.
Jayadipraja ESN, Nurzalmariah WOS. Hubungan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pasien Rawat Inap Umum di Rumah Sakit Umum Daerah Kota Kendari Tahun 2019. Indones J Heal Med. 2021;1(2):305–18.
Balatif NKA. Hubungan Beban Kerja Dengan Kepuasan Kerja Pada Perawat Di Rsu Sri Pamela Tebing Tinggi. Universitas Medan Area; 2022.
Junie A. Hubungan Sikap dan Kerja Sama Tim Perawat dengan Implementasi Sasaran Keselamatan Pasien di Ruang Rawat Inap RSUD H. Abdul Manap Kota Jambi Tahun 2022. Universitas Jambi; 2023.
Octarini T, Sihombing SF. Hubungan Pengetahuan Dengan Sikap Bidan Tentang Partograf Oleh Bidan Praktek Mandiri Di Kecamatan Bengkong Kota Batam. Zo Kedokt Progr Stud Pendidik Dr Univ Batam. 2017;7(3):45–50.
Muthmainna RQA. Faktor Yang Mempengaruhi Pengelolaan Obat di Fasilitas Kesehatan Indonesia: Literatur Review. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang; 2020.
Putra JAD, Sjaaf AC. Comparison of the Health Service System and the Universal Health Insurance among Indonesia’s Neighboring Countries. Daengku J Humanit Soc Sci Innov. 2022;2(4):502–8.
Dewi S, Nadapdap TP, Januariana NE. Pengaruh mutu pelayanan kesehatan terhadap kepuasan pasien peserta JKN/KIS di Puskesmas Gunung Tua Kecamatan Padang Bolak. J Kesmas Prima Indones. 2022;6(2):1–9.
Fahrepi R, Rate S, Hadi AJ. Hubungan Kualitas Pelayanan Home Care Dengan Tingkat Kepuasan Keluarga Pasien Di Wilayah Kerja Puskesmas Batua Kota Makassar. Promot J Kesehat Masy. 2019;9(1):122–8.
Harahap AP. Analisis pengaruh kualitas pelayanan dan harga terhadap Kepuasan Pasien Pada Rumah Sakit Umum Daerah Kota Padangsidimpuan. IAIN Padangsidimpuan; 2016.