Overview Of Online Game Addiction In Stikes Santa Elisabeth Medan Students In 2021
Keywords:
online games, Addiction, nursing, college studentsAbstract
Background :Science and technology today is growing rapidly, one of which is in the form of online games, the more often a person plays it can become addicted and in early adulthood emotional responses often avoid problems by playing online games.Method: The research method used isdescriptive.Results: research results obtainedshows that the respondents are in the category of severe addiction as many as 63 respondents (73.3 %), moderate addiction 17 respondents (19.8%), and mild addiction 5 respondents (5.9%). If addiction is not handled properly, it can lead to self-control because it is not able to reduce play time so that social relationships and tasks become hampered.Discussion: Respondents feel that playing online games is only to fill spare time, relieve stress, begin to be able to determine activities that must be prioritized and be able to control themselves.
References
Agung satrio.(2017). Hubungan Kecanduan Game online Terhadap Tingkat Kelelahan Fisik Pada Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Sumatera Utara
Bahagia, & Satria, B. (2019). Tingkat Kecanduan Game online Pada Mahasiswa Fakultas Keperawatan. 4(1), 5.
Griffiths, M.D., 1999. Internet addiction: Fact or fiction? The psychologist. Bulletin of the British Psychological Society, 12: 246-250.
Islam, U., Imam, N., & Padang, B. (2020). Jurnal Al-Taujih. 6(2).
Ismi, N. (2020). Dampak Game online terhadap Perilaku Siswa di Lingkungan SMA Negeri 1 Bayang. 3(1), 1–10.
Imas Masturoh, N. A. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan.
Jessica Muligan(1999), History Of Game Online. Diakses pada 6 Desember 2016 http://tharsisgate.org/articles/imginary/.HTM.(internet)
Jones, S., 2003. Lt the games begin: gaming technology and entertainment among college students. Washington: Pew Internet & American life project
Kusumandewi, T. (2009). Hubungan Kecanduan online game dengan perilaku social pada remaja
Kangarul. 2009. Faktor-Faktor yang berhubungan dengan keluhan kelelahan Mata pada Pekerja Pengguna komputer di Coorporate Costumer Care Center (C4) PT. Telekomunikasi Indonesia,Tbk Tahun 2009
Kusumawati, Y.Y (2017). Perbedaan Tingkat Kecanduan (ADIKSI) Games Onlone Pada Remaja Ditinjau dari Gaya Pengasuhan. Jurnal RAP UNP. Vol. 8, No. 1.
Masya, H., & Candra, D. A. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Gangguan Kecanduan Game online pada Peserta Didik Kelas X Di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 97–112.
Novrialdy, E., Pendidikan, F. I., & Padang, U. N. (2019). Kecanduan Game online pada Remaja : Dampak dan Pencegahannya Online Game Addiction in Adolescents : Impacts and its Preventions. 27(2), 148–158. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.47402
Pratama, R. ., Widianti, E., & Hendrawati. (2020). Tingkat Kecanduan Game online Pada Mahasiswa Fakultas Keperawatan. Jnc, 3(2), 110–118.
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2012). Nursing Research Principles and Methodes (VII).
Polit & Beck. (2012). Nursing Research : Principles and Methods.
Rahman, A. Z. (2018). Tingkat Kecanduan Game online Pada Mahasiswa Fakultas Keperawatan. 13.
Suveraniam, G.N., 2011. Pengaruh Online Gme terhadap Prestasi Akademik Siswa SMA di Medan. Medan: Fakultas Kedokteran Universitas Sumatera Utara.
Sianturi, E. 2014. “Sistem Pakar Diagnosa Gejala Kecanduan Game online Dengan Menggunaka Metode Certainty Factor”, Jurnal Pelita Informatika Budi Darma, VII.3
Salemba Medika.(2020), Metodologi Penelitian Ilmu penelitian ,edisi 4
Siregar, P. & Camellia,V., 2013.Gambaran Kecanduan Game online Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sumatera Utara Angkatan 2010, 2011, dan 2012. Medan: Fakultas Kedoteran Universitas Sumatera Utara.
Utami, T. W., & Hodikoh, A. (2020). Kecanduan Game online Berhubungan Dengan Penyesuaian Sosial Pada Remaja. Jurnal Keperawatan, 12(1), 17–22.