Differences In Reproductive Health Knowledge Level About Menstruation Before And After Providing Health Education Through Video
Keywords:
Knowledge, Menstruation, Health EducationAbstract
Menstruation is a natural biological process that occurs in females during their reproductive years. However, many young girls lack adequate knowledge about menstruation, leading to fear and misconceptions. This study aimed to investigate the effectiveness of health education through video on improving knowledge about menstruation among elementary school students. A pre-experimental one-group pre-test post-test design with proportional random sampling was employed. The study involved 38 female students from SD Negeri 2 and SD Negeri 4 Penebel in April 2024. Data was collected using a questionnaire. The Shapiro-Wilk test was used to assess normality due to the small sample size (n<50). The p-value (p>0.05) indicated normal distribution of the knowledge scores. The mean score before health education was 58.68. The mean scores for posttest week 1 and week 2 were 82.89 and 87.24, respectively. Statistical analysis revealed a significant difference in knowledge scores (p=0.000), demonstrating the effectiveness of the health education intervention. The study highlights the importance of health education in improving knowledge about menstruation among elementary school students. Schools should incorporate menstruation education into their curriculum to empower girls with accurate information and dispel misconceptions.
References
Ajijah, J. H., & Selvi, E. (2021). Pengaruh Kompetensi Dan Integritas Terhadap Kinerja Perangkat Desa. JESS (Journal of Education on Social Science), 5(1), 24. https://doi.org/10.24036/jess.v5i1.314
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Astri. L. A., Sri. W. dan Yudhy. D. 2016. Pengaruh Pemberian Pendidikan Kesehatan Reproduksi Terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Awal Sekolah Dasar di Daerah Wisata Bandungan Kabupaten Semarang Tahun 2016. Jurnal Kesehatan Masyarakat. 4(4). pp. 1–7.
Hapsari, Y. E., Widyastutik, D., Hapsari, E., & M, M. Y. (2021). Pengaruh Penerapan Pendidikan Kesehatan Tentang Menarche Dengan Metode Audiovisual Terhadap Tingkat Pengetahuan Dan Sikap Remaja Di SD N Sukorame 01.
Hendriani, D., Adib C. N. dan Rusdiana T. S. 2019. Pendidikan Kesehatan Dengan Media Audiovisual Tentang Menarche Terhadap Pengetahuan Dan Kecemasan Siswa. Mahakam Midwifery Journal 3(1), pp. 24-32.
Nainggolan, B. W. M., & Sukatendel, K. (2021). Hubungan antara Faktor Stres dan Siklus Menstruasi pada Mahasiswi Fakultas Kedokteran Universitas Sumatera Utara. SCRIPTA SCORE Scientific Medical Journal, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.32734/scripta.v3i1.6585
Novita. D, Purwaningsih. H, dan Susilo.E. 2020. Kesiapan Menghadapi Menarche Pada Siswa Sd Sebelum Dan Setelah Mendapatkan Pendidikan Kesehatan. Journal of TSCS1Kep. 5(2), p. 14.
Nursalam. (2020). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan. Selemba Medika.
Nyamin. Y., Irda. A. S. , dan Reny. S. 2020. Hubungan Tingkat Pengetahuan Dengan Perilaku Personal Hygiene Saat Menstruasi Pada Remaja Puteri. Jurnal Forum Kesehatan : Media Publikasi Kesehatan Ilmiah, 10(2), pp. 1–8.
Ulfa, M., & Agustina, I. (2014). Pengaruh Penyuluhan Tentang Menarche Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Putri Pra Menstruasi. Journal of Ners and Midwifery, 1(3), 196–199. https://doi.org/10.26699/jnk.v1i3.art.p196-199
Setiawati, E. 2019. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Sma Tentang Penyakit HIV/AIDS, Skripsi. Program Studi Diploma III Keperawatan Institusi Teknologi Sains dan Kesehatan PKU Muhammadiyah Surakarta. Surakarta
Setyawan. D. A. 2022. Buku Ajar Statistika Kesehatan Analisis Bivariat Pada Hipotesis Penelitian. Tahta Media Group. Surakarta.
Silaban, A. N. 2019. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Ibu Tentang Menopause Di Desa Tuntungan II Kecamatan Pancur Batu. Skripsi. Program Studi Ners Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Santa Elisabeth. Medan.
Sinaga, E., Nonon. S., Suprihatin. N. S., Ummu. S., Yulia. A. M., Agusniar. T. dan Santa. L. 2017. Manajemen Kesehatan Menstruasi. Universitas Nasional. Jakarta.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D’. Alfabeta. Bandung
Tambunan, N. J. 2019. Gambaran Pengetahuan Ibu Tentang Cara Menyikat Gigi Terhadap Kebersihan Gigi Dan Mulut Pada Siswa/Siswi Kelas IV & V SD Negeri No 173547 Tabunan kecamatan Balgie. Skripsi. Program Studi Diploma III Jurusan Keperawatan Gigi Poltekkes Kemenkes Medan. Medan.
Ulfa, M. dan Ika. A. 2014. Pengaruh Penyuluhan Tentang Menarche Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Putri Pra Menstruasi’, Journal of Ners and Midwifery, 1(3), pp. 196–199.
Utari, A. D. dan Yanita. T. 2017. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Dismenore Terhadap Sikap Remaja Putri Dalam Menangani Dismenore’, Jurnal Media Ilmu Kesehatan, 6(1), pp. 63–69.
Wijayanti, Y. T. 2015. Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Kejadian Hiperemesis Gravidarum. Jurnal Kesehatan Metri Sai Wawai, 2(1), pp. 20-24.
Wiyono, D. K., Yuli. T. dan Dodik. P. 2015. Pengaruh Penyuluhan Tentang Dismenorea Terhadap Tingkat Pengetahuan Gangguan Haid Pada Siswi SMA Di Kecamatan Semarang Barat. Jurnal Media Medika Muda, 4(2), pp. 163–175.
Yanti. R. D. dan Elin. S. 2022. Pengaruh Peer Education Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Mengenai Premenstrual Syndrom Pada Siswi Smp. Jurnal Ilmiah Bidan, 6(4), p.3.
Yuanta, F. 2020. Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar, Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), p. 91.
Yudianto, A. 2017. Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Skripsi. Program Studi Pendidikan Teknologi Universitas Muhammadiyah Sukabumi. Jawa Barat.
Yuliana, E. 2017. Analisis Pengetahuan Siswa Tentang Makanan yang Sehat dan Bergizi Terhadap Pemilihan Jajanan di Sekolah. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Jawa Tengah.
Yusuf, Y., Rina. K. dan Sefti. R. 2014. Hubungan Pengetahuan Menarche Dengan Kesiapan Remaja Putri Menghadapi Menarche Di SMP Negeri 3 Tidore Kepulauan’, Jurnal Keperawatan UNSRAT, 2(2), p. 7