Analysis Of The Effect Of Promotion On Return Visits Of Outpatient Patients At Batara Guru Regional Hospital
Keywords:
Patient Visits , Visit Interest , OutpatienAbstract
his study aims to analyze the influence of promotion on outpatient visit interest at Batara Guru Hospital. This type of research is a quantitative approach with a cross-sectional design to determine the relationship between independent variables (promotion) and dependent variables (patient visits) with data collection carried out simultaneously. The frequency of promotion at Batara Guru Hospital, most respondents stated that it was good, namely 69 respondents (79.3%), while 18 respondents (20.7%) stated that it was not good. The frequency of outpatient visit interest at Batara Guru Hospital, most respondents stated that they were interested, namely 70 respondents (80.5%), while 17 respondents (19.5%) stated that they were not interested. It can be seen that the t-value of 2.298 is greater than the t-table value of 1.663 with a significance value of 0.02 t-table and the Significant value.
References
Al Rasyid., H. 2019. Analisis Kualitas Pelayanan dan Brand Image Terhadap Minat Kunjungan Pasien Klinik Bidan Marlina . Perspektif Vol 17 No.1 Maret 2019
Ali, Hasan. 2013. Marketing dan Kasus-Kasus Pilihan. CAPS (Center For Academic Publishing Service), Yogyakarta
Anjani, N., Arizona, I. & Ernawatiningsih, N., 2021. Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi, Kemampuan Teknik Personal, Pengalaman Kerja dan Pelatiha terhadap Efektivitas Sistem Informasi Akuntasi pada Kantor Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah (BPKAD) di Kabupaten Karang. 1(1), pp. 355-363.
Arikunto, S. 2017. Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azis, J., 2019. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Minat Kunjungan Pelayanan Antenatal Di Poliklinik Kebidanan Rsud Syekh Yusuf Kab.Gowa
Bob Sabran, 2012, Manajemen Pemasaran, Jilid 1 dan 2 Ed. 13, PT. Erlangga, Jakarta.
Damayanti, N.,W.,E., 2023. Pengaruh Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepercayaan Pasien Pada Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut Pendidikan Universitas Airlangga. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia Volume 22, No. 1, Mei 2023, halaman 31-41
Djaali, 2013. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Dona,R., 2019. Pengaruh Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Surya Insani Pasir Pengaraian Riau Tahun 2019. Tesis. Fakultas Kesehatan Masyarakat Institut Kesehatan Helvetia: Medan
Ghozali, 2014. Aplikasi analisis Multivariate dengan Program SPSS. Badan Penerbit UNDIP, Semarang.
Handoko, H.,T., 2014. Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. BPFE- Yogyakarta
Hayati , Y., Sandra, C. & Herawati, Y., 2018. Hubungan Antara Bauran Pemasaran Dengan Loyalitas Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Daerah Kalisat Kabupaten Jember Tahun 2017. Ikesma, 14(1), p. 45.
Indraswati., 2022. Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Pelayanandan Minat Berkunjung Kembali Pasien Umum Di Rawat Jalan RSUD Labuang Baji Tahun 2022. Journal of Muslim Community Health (JMCH) , 4 (30) 211-221
Indriani, F.,N. 2024. Analysis Of Service Quality, Brand Image On Return Visit Intention Through Patient Attitude. Jurnal Cinta Nusantara Volume 01 Nomor 03 Januari 2024 E-ISSN: 3025-4469.
Kotler, P. and Keller, Kevin L. 2016: Marketing Management, 15th Edition New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.
Kotler, P., & Gary Armstrong, 2014. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 12.Jilid 1.
Terjemahan Bob Sebran. Jakarta: ErlanggaKotler dan Keller Kotler, Philip., 2009, Manajemen Pemasaran. Indeks, Jakarta.
Kurniawan, J., Ahmad, H. & Aida, M., 2020. Analisis Minat Kunjung Pasien Non BPJS di Unit Rawat Jalan RS Atma Jaya. Journal of Hospital Management, 3(1), pp. 304-311.
Makawimbang, 2020. Faktor-faktor Marketing Mix yang Berhubungan dengan Keputusan Pasien Memilih Rawat Inap Rumah Sakit Manembo-Nembo Bitung. Journal of Public Health. 1 (1) 2747-2914
Mokoagow., S.,M., 2023. Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Minat Kunjungan Pasien Rawat Jalan. Journal of Muslim Community Health (JMCH) 2023. Vol. 4, No. 1. Page 165-180
Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry. 1988. “SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality”. Journal of Retailing. Vol 64 (1) pp 12- 37
Perkasa, D.,H., 2016. Pengaruh Harga, Promosi, Tempat Dan Kualitas Layanan Terhadap Pilihan Pasien Rawat Inap (Studi Kasus RS Yadika Group). Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis Volume 2, Nomor 3, November 2016
Poham, T., Mulia, R., 2024. Marketing Mix Relationship with Patients' Re-Visit Interest of Out Patient in Internal Polyclinic at Gunungtua Hospital. International Journal of Public Health Excellence (IJPHE), 3 (1), 128-133 Pondaag, C., Massie, R. & Kandou, G., 2015. Pelaksanaan Bauran Pemasaran Dalam Upaya Peningkatan Jumlah Kunjungan Pasien Di RSUD Amurang.
Journal Tumoutou, 1(1), pp. 189-192.
Rahmawati, A., 2022.Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Pasien Rawat Inap Di RSIM Sumberrejo Bojonegoro. Jurnal Informasi Kesehatan Indonesia, Vol. 8, No. 2, 2022: 149 – 156
Rahmiati, 2020. Hubungan Dimensi Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Pasien Di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit Umum Kabupaten Tangerang Tahun 2019. Jurnal Kesehatan 13 (1) 2020, 13-21
Rusiadi, Subiantoro, Hidayat, 2014. Metode Penelitian, Medan : Penerbit USU press.
Rozika, A.,Asmawati., Yanti., 2024. The Relationship Of Marketing Strategies With The Interest Of Re-Visit Patients Of The Heart Policy Clinic In The Regional General Hospital Of Dr. Rasidin City Padang. The 1st Alifah Health Science College Symposium Proceeding, 62-68
Sary et al., 2023. Pengaruh Hubungan Bauran Pemasaran Terhadap Kunjungan Pasien Rawat Jalan di RSUD Regional Provinsi Sulawesi Barat. Journal of Muslim Community Health (JMCH), 4 (2)15-29