Citizenship education: Foundations of Indonesian nationalism and democracy

Authors

  • Dadang Mulyana Universitas Pasundan, Bandung, Indonesia

Keywords:

Citizenship Education, Nationalism, Democracy, Values

Abstract

Nationalism and democracy are two crucial aspects in building a strong and sovereign country. Citizenship education has the potential to become the main means of forming nationalist awareness and strengthening democratic values among Indonesian society. This research aims to examine the role of citizenship education in building the foundations of nationalism and democracy in Indonesia. This research uses a qualitative approach with descriptive methods.  The research results show that the implementation of citizenship education has a significant impact in forming nationalist awareness and democratic participation among Indonesia's young generation. Respondents stated that through PKN learning, they better understand the values of Pancasila, their rights and obligations as citizens, as well as the importance of participation in political and social life. These results confirm that citizenship education plays an important role in forming strong national character and identity and improving the quality of participation in democracy, which is a crucial aspect in building a sovereign and just nation.

References

Amalia, F. R., & Najicha, F. U. (2022). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mengatasi Lunturnya Nilai Nasionalisme dan Cinta NKRI di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan (UPY), 6(1).

Andara, S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Meningkatkan semangat nasionalisme melalui pembelajaran PPKN di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7733-7737.

Berlian, R. K., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk negara demokratis dan mewujudkan hak asasi manusia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 486-498.

Desti, T. (2017). Peran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Menanamkan Karakter Kebangsaan pada Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III p-ISSN, 2598, 5973.

Hadi, S., & Bayu, Y. (2021). Membangun kerukunan umat beragama melalui model pembelajaran pai berbasis kearifan lokal pada penguruan tinggi. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 23-36.

Haris, L. (2017). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Perilaku Siswa Berwarga Negara yang Baik di SD Juara Kelurahan Baciro Kecamatan Gondokusuman Kota Yogyakarta Tahun Pelajaran 2016. Academy of Education Journal, 8(2), 226-269.

Insani, G. N., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153-8160.

Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 5(10).

Nadya, A., & Adhari, N. R. (2022). Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Upaya Diradikalisasi Generasi Muda. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(2), 33-42.

Narimo, S., Sutama, S., & Novitasari, M. (2019). Pembentukan karakter peserta didik dalam pembelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan berbasis budaya lokal. Jurnal Varidika, 31(1), 39-44.

Padilah, A. N., & Dewi, D. A. (2021). Nilai moral Pancasila untuk membangun bangsa di era globalisasi. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 82.

Pratiwi, I., Rahayu, S., & Triyanto, T. (2020). Peran Partai Politik Dalam Pendidikan Politik Bagi Generasi Muda. Jurnal PPKn: Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(2), 130-138.

Rahmatiani, L. (2020, June). Pendidikan kewarganegaraan sebagai pembentuk karakter bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Kewarganegaraan ISSN (Vol. 2715, p. 467X).

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung, 62, 70.

Totok, T. (2018). Aktualisasi nilai-nilai kearifan lokal dalam pendidikan kewarganegaraan sebagai peneguh karakter kebangsaan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2), 171-186.

Towaf, S. M. (2014). Pendidikan karakter pada matapelajaran ilmu pengetahuan sosial. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1).

Utomo, W. A., Refiane, F., Nugroho, A. A., & Maryati, M. (2023). Pemahaman Hak dan Kewajiban Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 826-830.

Winataputra, U. S. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) sebagai Pendidikan Karakter berbasis Nilai dan Moral Pancasila. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran PKn (2nd ed., pp. 1.1-1.36). Universitas Terbuka.

Wulandari, Z. R., Azzahra, N., Wulandari, P., & Santoso, G. (2023). Memperkuat Jiwa Kewarganegaraan di Era Digital dengan Pendidikan Kewarganegaraan yang Komprehensif. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 415-424.

Zulfikar, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya pendidikan kewarganegaraan untuk membangun karakter bangsa. JURNAL PEKAN: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 104-115.

Downloads

Published

2024-03-27

How to Cite

Dadang Mulyana. (2024). Citizenship education: Foundations of Indonesian nationalism and democracy. Journal Of Data Science, 2(01), 41–49. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/visualization/article/view/4314