The Importance of Environmental Education in Biology Learning to Increase Students' Environmental Awareness
Keywords:
Education, Environment, Biology learning, StudentsAbstract
The importance of environmental awareness in modern society demands education that focuses on a deep understanding of ecosystems and environmental responsibility. This research aims to explore the role of environmental education in biology learning as an effort to increase students' awareness of protecting the environment. The research method used is descriptive qualitative. The research results show that the integration of Environmental Education in biology learning is effective in increasing students' understanding of biological concepts while developing their awareness of environmental issues. Students not only gain theoretical knowledge, but also directly experience environmental aspects through practical experiences such as observations, experiments in the field, and related activities. This awareness then forms a responsible attitude towards the environment, encouraging students to take positive action in maintaining the sustainability of nature. The research results provide empirical support for the effectiveness of this approach in creating students who are not only scientifically educated, but also have relevant life skills and are ready to play a role in preserving the global environment.
Downloads
References
Adinugraha, F. (2018). Media pembelajaran biologi berbasis ecopreneurship. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3).
Barlia, L. (2008). Teori Pembelajaran Lingkungan Hidup di Sekolah Dasar.
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan nilai-nilai karakter anak usia dini melalui pembiasaan dan keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 203-213.
Herlambang, Y. T. (2021). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif. Bumi Aksara.
Irawati, H., & Saifuddin, M. F. (2018). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar mata kuliah pengantar profesi guru biologi di pendidikan biologi universitas ahmad dahlan yogyakarta. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 7(2), 96-99.
Maghfur, M. (2010). Pendidikan lingkungan hidup dan masa depan ekologi manusia. Edukasia Islamika, 8(1), 70248.
Miranto, S. (2017). Integrasi Konsep-Konsep Pendidikan Lingkungan Hidup dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah. Edusains, 9(1).
Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Notohadiprawiro, T. (1998). Tanah dan lingkungan. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta, 237.
Noverita, A., Darliana, E., & Darsih, T. K. (2022). Pendidikan Lingkungan Hidup Untuk Meningkatkan Ecoliteracy Siswa. Jurnal Sintaksis, 4(1), 52-60.
Nurulloh, E. S. (2019). Pendidikan Islam Dan Pengembangan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 237.
Rustaman, N. Y. (2011). Pendidikan dan penelitian sains dalam mengembangkan keterampilan berpikir tingkat tinggi untuk pembangunan karakter. In Prosiding Seminar Biologi (Vol. 8, No. 1).
Saptono, S. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Sari, N. I., Susanti, N., & Jannah, N. (2023). ANALISIS DAMPAK EKSPLOITASI PERAIRAN SUNGAI TERHADAP PEREKONOMIAN NELAYAN DESA SIMANGALAM KABUPATEN LABUHANBATU UTARA. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1082-1090.
Sudarisman, S. (2015). Memahami hakikat dan karakteristik pembelajaran biologi dalam upaya menjawab tantangan abad 21 serta optimalisasi implementasi kurikulum 2013. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(1).
Surakusumah, W. (2009). Konsep pendidikan lingkungan di sekolah: model uji coba sekolah berwawasan lingkungan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Surata, I. K., Sudiana, I. M., & Sudirgayasa, I. G. (2020). Meta-analisis media pembelajaran pada pembelajaran biologi. Journal of Education Technology, 4(1), 22-27.
Suryaningsih, Y. (2018). Ekowisata sebagai sumber belajar biologi dan strategi untuk meningkatkan kepedulian siswa terhadap lingkungan. Bio Educatio, 3(2), 279499.
Tulalessy, Q. D. (2016). Pembelajaran Bahasa Berbasis Lingkungan sebagai Upaya Membangun Kecerdasan Ekologis. Jurnal Triton Pendidikan, 1(1), 51-56.
Widiawati, M., Barkah, R. F., & Ds, Y. N. (2022). Analisis Penerapan Pendidikan Lingkungan Hidup di Sekolah Dasar. Jurnal Pancar (Pendidik Anak cerdas dan Pintar), 6(1), 181-186.