The Role of Leaders in the Development of Successful Corporate Strategy
Keywords:
Leader, Strategy Development, CompanyAbstract
Rapid changes in the business environment demand adaptive and innovative strategies to ensure company sustainability and growth. This research will focus on how leaders can be the main catalyst in formulating, implementing and evaluating effective company strategies. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. This research produces a deep understanding of the crucial role of leaders in the development of successful corporate strategies. The findings show that leaders play a role in formulating the vision and mission, analyzing the external environment, identifying opportunities and challenges, building a supportive organizational culture, communicating and implementing strategic plans, carrying out continuous monitoring and evaluation, and developing teams and capabilities. In this context, leaders are not only strategic decision makers, but also agents of change, motivators and shapers of organizational culture. In conclusion, effective leaders have an irreplaceable role in directing an organization towards achieving its strategic goals.
Downloads
References
Almira, S. K., & Suharyanti, S. (2017). Implementasi Strategi Marketing Public Relations dalam Pengelolaan Citra Merek. Journal Communication Spectrum: Capturing New Perspectives in Communication, 4(1), 57-71.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).
Anggoro, W. B., Suliyanto, S., & Rahab, R. (2019). Pengaruh Pengalaman Merek Terhadap Kesetiaan Merek Dimediasikan Oleh Kecintaan Merek, Kepercayaan Merek, Dan Keterkaitan Merek. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 21(3).
Anugraheni, L. M. (2017). Pentingnya Pendaftaran Merek Suatu Produk. Admisi Dan Bisnis, 15(3), 209-214.
Djati, S. P., & Ferrinadewi, E. (2004). Pentingnya karyawan dalam pembentukan kepercayaan Konsumen terhadap perusahaan jasa:(suatu kajian dan proposisi). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 6(2), 114-122.
Firmansyah, M. A. (2023). Pemasaran Produk dan Merek: Planning & Strategy. Penerbit Qiara Media.
Kussudyarsana, K. (2016). Persepsi konsumen atas merek lokal dan asing pada kategori produk hedonik dan utilitarian. Benefit: Jurnal Manajemen dan Bisnis (Jurnal ini Sudah Migrasi), 1(1), 48-56.
Masriansyah, L. (2020). Go Digitial and Customer Relationship Marketing sebagai Strategi Pemulihan Bisnis UMKM yang Efektif dan Efisien di Masa Adaptasi New Normal. Equator Journal of Management and Entrepreneurship, 8(4), 126-140.
Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Oktaviani, L., & Sutopo, S. (2014). Analisis Pengaruh Brand Image (Citra Merek), Kualitas Produk, dan Harga Terhadap Minat Beli Produk Mie Instan Supermi (Studi Kasus Pada Konsumen Mie Instan Supermie Di Kota Semarang) (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).
Pardede, E. Y. R., & Simanjuntak, M. (2022). Penguatan Pemasaran Digital UMKM Menggunakan Metode Design Thinking (Studi Kasus: UMKM Keripik Cap Rumah Adat Minang, UD Rezeki Baru). Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis, 9(2), 119-133.
Prasetyo, B. D., & Febriani, N. S. (2020). Strategi Branding: Teori dan Perspektif Komunikasi dalam Bisnis. Universitas Brawijaya Press.
Prashella, D. A., Kurniawati, K., Fachri, H., Diandra, P. K., & Aji, T. (2021). Corporate Social Responsibility Terhadap Customer Loyalty Yang Dimediasi Oleh Electronic Service Quality, Trust Dan Customer Satisfaction Pada Industri Perbankan Indonesia. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 10(2), 191.
Retnawati, B. B. (2011). Peningkatan nilai merek-merek asli Indonesia dengan green branding. Dinamika Sosial Ekonomi, 7(1), 1-9.
Rizki, M., & Mulyanti, D. (2023). Pentingnya Strategi Pemasaran Melalui Penguatan Citra Merek. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen, 2(1), 240-245.
Rumondang, A., Sudirman, A., & Sitorus, S. (2020). Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen.
Saleh, H. M. Y., & Miah Said, S. E. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran: Marketing Concepts and Strategies (Vol. 1). Sah Media.
Septian, M. D., & Leksono, A. B. (2023). Manajemen Branding. Universitas Brawijaya Press.
Silviani, I., & Darus, P. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Menggunakan Teknik Integrated Marketing Communication (IMC). Scopindo media pustaka.
Soesatyo, N. (2013). Analisa Credibility Celebrity Endorser Model: Sikap Audience terhadap Iklan dan Merek Serta Pengaruhnya Pada Minat Beli" Top Coffee". Jurnal Strategi Pemasaran, 1(2), 1-12.
Suryadharma, M., Asthiti, A. N. Q., Putro, A. N. S., Rukmana, A. Y., & Mesra, R. (2023). Strategi kolaboratif dalam mendorong inovasi bisnis di industri kreatif: kajian kualitatif pada perusahaan desain grafis. Sanskara Manajemen Dan Bisnis, 1(03), 172-181.
Susanto, A. B., & Wijarnako, H. (2004). Power branding: Membangun merek unggul dan organisasi pendukungnya. Mizan Pustaka.
Swasty, W., & Utama, J. (2017). Warna sebagai identitas merek pada website. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 3(01), 1-16.
Waqfin, M. S. I., Komari, M., Andriani, R., & Muhibuddin, A. (2021). Strategi Branding untuk Membangun Identitas Brand dalam Meningkatkan Pemasaran di Desa Bandarkedungmulyo Jombang. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1-5.
Waqfin, M. S. I., Komari, M., Andriani, R., & Muhibuddin, A. (2021). Strategi Branding untuk Membangun Identitas Brand dalam Meningkatkan Pemasaran di Desa Bandarkedungmulyo Jombang. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1-5.