Gen Z Political Participation in the 2024 Simultaneous Elections

Authors

  • Agus Mulyono Fakultas Hukum, Universitas Pasundan

Keywords:

Participation, Generation Z Politics, General Election

Abstract

This research aims to find out how Generation-Z's political participation will be in facing the simultaneous general election agenda in 2024. This research uses a qualitative-descriptive research method, and the results of this research explain that Generation-Z's political participation in general elections is an important thing that cannot be denied by election organizers or election participants themselves. The increase in voter participation is in line with people's understanding of exercising their right to vote, such as generation Z as first-time voters. Strengthening political participation plays a central role in increasing Generation Z's understanding and involvement in simultaneous general election contestations. In fact, Generation-Z's political participation is a real manifestation of a person's or citizen's involvement in electing state leaders, and directly or indirectly influencing government/state policy. Generation Z's inclusive political participation will also bring long-term benefits to Indonesian democracy, by involving them from an early age and providing positive participation experiences, we can form a generation of voters who are educated, informed and trained in making intelligent political decisions. This will strengthen the foundations of our democracy, create a more inclusive political climate, and build strong political awareness among Generation Z.

Downloads

References

Al Hamid, S., & Hamim, U. (2023). Sosialisasi Literasi Politik Dalam Menyongsong Pemilu 2024 Terhadap Pemilih Pemula Di Sma Negeri 1 Bolangitang Timur. Jurnal Pengabdian Pedagogika, 1(2), 67-78.

Beniman, B., Mursin, M., Ikbar, I., & LParisu, C. Z. (2022). Pemilih Pemula Dalam Pemilu 2024. Jurnal Sultra Elementary School, 3(2), 70-82.

Boinauw, i., kelibay, i., & kadir, m. a. a. (2023). media sosial dan politik generasi milenial kota sorong pada pemilihan umum serentak tahun 2024. Jurnal Maladum, 1(1), 36-46.

Boinauw, i., kelibay, i., & kadir, m. a. a. (2023). media sosial dan politik generasi milenial kota sorong pada pemilihan umum serentak tahun 2024. jurnal maladum, 1(1), 36-46.

Iswardhana, M. R., Maharani, G. A., Tayan, W. G., & Nuraini, A. (2023). Kampanye Gunakan Hak Suara dan Jangan Golput Pada Pemilu 2024 untuk Generasi Muda. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 117-122.

Mangngasing, N., Haryono, D., Nuraisyah, N., Nasrullah, N., & Indriani, N. (2023). Sosialisasi Peningkatan Keterlibatan Pemilih Pemula Pada Pemilu 2024 Di Kecamatan Sarjo. Publikasi Ilmiah Bidang Pengabdian Kepada Masyarakat (SIKEMAS), 2(2), 49-62.

Moleong, L. J., & Edisi, P. R. R. B. (2004). Metodelogi penelitian. Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya, 3(01).

Pratama, I. N., Hadi, A., & Umami, R. (2024). Penguatan Partisipasi Politik Inklusif Dalam Meningkatkan Pemahaman Dan Keterlibatan Generasi Z Pada Pemilu 2024 Di Desa Bagik Polak. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(11), 2986-2993.

Prihatin, P. S., Ibrahim, A. Z., Abdillah, S., & Adni, D. F. (2023). Pendidikan Politik: Solusi Meningkatkan Partisipasi Pemilih Pemula Dalam Pemilihan Umum di Negeri Kedah Malaysia (Kolaborasi Pengabdian Internasional). Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 4(4), 708-717.

Rahmah, S., & Rimet, R. (2024). Sosialisasi Pemilu 2024 Bagi Pemilih Pemula Di BT8 Pekanbaru. ARSY: Jurnal Aplikasi Riset kepada Masyarakat, 4(2), 92-99.

Setiawan, H. D., & Djafar, T. M. (2023). Partisipasi Politik Pemilih Muda Dalam Pelaksanaan Demokrasi di Pemilu 2024. Populis: Jurnal Sosial dan Humaniora, 8(2), 201-213.

Siregar, A. N. (2023). Pendidikan Politik Sebagai Wujud Peningkatan Partisipasi dan Kesadaran Kaum Milenial dalam Pemilu Serentak 2024. Jurnal Generasi Ceria Indonesia, 1(2), 103-108.

Sitorus, M. S., & Sitorus, S. H. (2023). Partisipasi Generasi Z dalam Menggunakan Hak Pilih pada Pemilihan Umum 2024 di SMK Taruna Pekanbaru. EDU SOCIETY: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 3(2), 969-976.

Sugiyono, F. X. (2017). Neraca Pembayaran: Konsep, Metodologi dan Penerapan (Vol. 4). Pusat Pendidikan Dan Studi Kebanksentralan (PPSK) Bank Indonesia.

Yusrin, Y., & Salpina, S. (2023). Partisipasi Generasi Millenial dalam Mengawasi Tahapan Pemilu 2024. Journal on Education, 5(3), 9646-9653.

Downloads

Published

2024-03-30

How to Cite

Agus Mulyono. (2024). Gen Z Political Participation in the 2024 Simultaneous Elections. Jurnal Info Sains : Informatika Dan Sains, 14(01), 1099–1107. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/InfoSains/article/view/4327