VALUES OF TRANSPORTATION SUBSECTOR COMPANIES ON THE INDONESIAN STOCK EXCHANGE
Keywords:
Key; profitability, Liquidity, solvency, Price ShareAbstract
Profitability as a mediation in the influence of capital structure on the value of transportation companies on the Indonesia Stock Exchange means that companies that have a high capital structure will increase their company value if supported by a good level of profitability. In addition, profitability can also increase firm value through a mediating effect on the relationship between capital structure and firm value. The sampling technique using the purposive sampling method resulted in a sample of 23 transportation sub-sector companies on the Indonesia Stock Exchange in 2019-2021. The data analysis technique used is path analysis and moderation regression. The results showed that (1) capital structure has no significant effect on firm value, (2) profitability does not mediate the effect of capital structure on firm value, (3) profit growth strengthens the effect of capital structure on profitability.
Downloads
References
Anugerah, K. H. G., & Suryanawa, I. K. (2019). Pengaruh Leverage dan Ukuran Perusaaan Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, 26, 2324. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v26.i03.p24
Dewi, L. S., & Abundanti, N. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Kepemilikan Institusional Dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8(10), 6099. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2019.v08.i10.p12
Ghozali, I. (2020). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (9 ed., hal. 490). Undip.
Irawan, D., & Nurhadi, K. (2016). Pengaruh struktur modal, dan ukuran perusahaan terhadap nilai perusahaan. Jurnal Aktual STIE Trisna Negara, 4(2), 358–372.
Jensen, M., & Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs, and ownership structure. The Economic Nature of the Firm: A Reader, Third Edition, 283–303. https://doi.org/10.1017/CBO9780511817410.023
Kristantri, R. T. M., & Rasmini, N. K. (2012). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Profitabilitas Dengan Pertumbuhan Laba Sebagai Variabel Moderasi. E-Jurnal Akuntansi, 1(2). https://doi.org/10.37751/parameter.v2i1.10
Kusumawati, R., & Rosady, I. (2018). Pengaruh Struktur Modal dan Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Manajerial sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Bisnis, 9(2), 147–160. https://doi.org/10.18196/mb.9259
Marberya, P. E. N., & Agung, S. (2009). Pengaruh pemoderasi pertumbuhan laba terhadap hubungan antara ukuran perusahaan,. Akuntansi dan Bisnis.
Nuradawiyah, A., & Susilawati, S. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan (Studi Kasus Pada Perusahaan Indeks LQ45 ). Jurnal Akuntansi, 9(2), 218–232.
Octaviany, A., Hidayat, S., & Miftahudin. (2020). Pengaruh Likuiditas Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening. Progress: Jurnal Pendidikan, Akuntansi dan Keuangan, 3(2), 216–245. https://doi.org/10.47080/progress.v3i2.943
Oktaviani, M., Rosmaniar, A., & Hadi, S. (2019). Pengaruh Ukuran Perusahaan (Size) Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan. BALANCE: Economic, Business, Management and Accounting Journal, 16(1). https://doi.org/10.30651/blc.v16i1.2457
Pohan, M., Sari, M., Munasib, A., & Radiman, R. (2020). Determinan Struktur Modal dan Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 21(2), 105–122. https://doi.org/10.30596/jimb.v21i2.5174
Prastuti, N. K. R., & Sudiartha, I. G. M. (2016). Pengaruh Struktur Modal, Kebijakan Dividen, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(3), 1572–1598.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717–731.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879–891. https://doi.org/10.3758/BRM.40.3.879
Ramdhonah, Z., Solikin, I., & Sari, M. (2019). Pengaruh Struktur Modal, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Sektor Pertambangan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2017). Jurnal Riset Akuntansi dan Keuangan, 7(1), 67–82.
Rutin, R., Triyonowati, T., & Djawoto, D. (2019). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Riset Akuntansi & Perpajakan (JRAP), 6(01), 126–143. https://doi.org/10.35838/jrap.v6i01.400
Setiawan, M. R., Nugraha, N. M., & Susanti, N. (2021). Pengaruh Struktur Modal, Perputaran Modal Kerja, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Owner, 5(1), 208–218. https://doi.org/10.33395/owner.v5i1.383
Syairozi, M. I., Aziz, K. F., & Taufiqqurrachman, F. (2022). PENGARUH LIKUIDITAS, SOLVABILITAS DAN PROFITABILITAS TERHADAP PERTUMBUHAN LABA PERUSAHAAN (Studi Kasus: Terhadap Perusahaan Sektor Percetakan, Periklanan dan Media, Tahun 2016-2020). Jurnal AKTUAL, 20(2).
Syairozi, M. I. (2017, September). ANALISIS PAJAK DAN VARIABEL MAKROEKONOMI TERHADAP PENERIMAAN PAJAK PERNGHASILAN. In Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF) (Vol. 1, pp. 338-350).
Swastha, B., & Irawan. (2000). Manajemen Pemasaran Modern. Liberty.
Yanti, I. G. A. D. N., & Darmayanti, N. P. A. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan, Struktur Modal, Dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan Makanan Dan Minuman. E-Jurnal Manajemen, 8(4), 2297 – 2324. https://doi.org/10.24843/EJMUNUD.2019.v8.i4.p15