SWOT ANALYSIS AS A BASIS OF STRATEGY IN EFFORTS TO INCREASE THE NUMBER OF PATIENT VISITS AT ABC HOSPITAL PAIN MANAGEMENT CLINIC

Authors

  • Evy Ekantiana STIMA IMMI Jakarta
  • Puji Swastika Sari STIMA IMMI JAKARTA
  • Lita Bestari STIMA IMMI JAKARTA
  • Wiwiek Handayani STIMA IMMI Jakarta
  • Reimond Hasangapan Mikkael Universitas Panca Sakti Bekasi

Keywords:

SWOT Analysis, Marketing Strategy, Patient Interests

Abstract

Patient visits to ABC Hospital Pain Management Clinic before the pandemic: 181 per year, during the 2021 pandemic: 54 visits per year and in 2022: 90 visits, this is not in accordance with the set visit target. This type of research used is qualitative. The marketing strategy to increase the number of patients uses a SWOT analysis where the company is in quadrant 3 where the strategy used is a defensive strategy and is in cell 5 with a concentration strategy of growth through horizontal integration and stability, where the company does not make changes. The results of the strategic research carried out are making a practice schedule, online registration, determining a permanent practice room; improve teleconsul services, promote programs through social media and local media, create pain patient communities and program events or gatherings,

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evy Ekantiana, STIMA IMMI Jakarta

 

 

 

Wiwiek Handayani, STIMA IMMI Jakarta

 

 

Reimond Hasangapan Mikkael, Universitas Panca Sakti Bekasi

 

 

References

Ahmada, G. G., Budimana, Setiawatia, Suryatia, Y., Inayaha, I., & Pragholapati, A. (2022). K Ualitas P Elayanan T Erhadap M Inat P Asien D Alam M Emanfaatkan K Embali J Asa P Elayanan R Awat J Alan. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 13(1), 1–11.

Astuti, A. M. I., & Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran. Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70. journal.uny.ac.id/index.php/jim/article/viewFile/34175/14289

Elvana, Y., Hariyati, H., & Setianto, B. (2022). Analisis swot untuk menentukan strategi bersaing saat masa pandemi covid-19 pada rumah sakit islam surabaya. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(11), 5132–5147. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i11.1807

Mendrofa, K., Mendrofa, Y., & Gulo, S. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap. Jurnal Akutansi Manajemen Dan Ekonomi (JAMANE), 1(2), 64.

Nathanael K, A., & Dwi Susanti, E. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT Dalam Meningkatkan Jumlah Pengguna pada Aplikasi Halodoc di Masa Pandemi. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(4), 1663–1673. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i4.1876

Novieastari, E., Ibrahim, K., Deswani, & Ramdaniati., S. (2020). Dasar Dasar Keperawatan. In Volume 2-9, Indonesia Edition.

Nurbaiti, Y., & Napitupulu, R. H. M. (2020). Pengadministrasian Job Description Karyawan Menggunakan Aplikasi HCIS (Human Capital Information System) di PERUM PERUMNAS. Jurnal Mahasiswa Bina Insani, 5(1), 73–85.

Permadi, H., & Sarikusumaningtyas, W. (2020). Membangun Loyalitas Pelanggan Melalui Perbaikan Pelayanan Teknologi Informasi Manajemen Akuntansi Rsud Majalaya Kabupaten Bandung. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 1023–1032. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.184

Ponirah, A., Yuliana, R., & Nasution, A. I. (2021). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Produk UMKM Opak Kolontong. Journal of Islamic Economics and Business, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.15575/jieb.v1i2.15586

Pratama, Y., Fachrurazi, Sani, I., Hapsara, O., Zulkarnain, I., Fermayani, R., Sembiring, Rasita, Susan, R., Abdurohim, & Islam, D. (2023). Prinsip Dasar Manajemen Pemasaran (ANALISIS DAN STRATEGI DI ERA DIGITAL). In M. Silalahi (Ed.), Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents (Pertama, Vol. 135, Issue 4). EUREKA MEDIA AKSARA,.

Pribadi, N. A., & Nadjib, M. (2023). STRATEGI RUMAH SAKIT DALAM MENGHADAPI PERUBAHAN PERILAKU PELANGGAN DIMASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Medika Hutama.

Qomariyah, Siti, N., & Nurfaizin, A. (2021). Analisa SWOT Pemasaran Olahan Salak di UD. Halwa Indoraya Desa Kedungrejo Megaluh Jombang. Fakultas Pertanian, Universitas KH.A.Wahab Hasbullah.

Raja, S. N., Carr, D. B., Cohen, Finnerup, N. B., Flor, H., & Gibson, S. (2021). The Revised IASP definition of pain: concepts, challenges, and compromises. PMC.

Redjeki, S., Cahyono, A. E., & Zaini, A. M. (2023). Merancang Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Analisis SWOT (Studi Kasus Pada Rumah Makan Ayam Pedas Mlokorejo). Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan.

Rejeki, S. (2020). BUKU AJAR MANAJEMEN NYERI DALAM PROSES PERSALINAN (NON FARMAKA) (cetakan 2). Penerbit Unimus Press.

Sahir, S. H. (2022). Buku ini di tulis oleh Dosen Universitas Medan Area Hak Cipta di Lindungi oleh Undang-Undang Telah di Deposit ke Repository UMA pada tanggal 27 Januari 2022 (T. Koryati (ed.)). PENERBIT KBM INDONESIA.

Sari, N. (2021). Perlindungan Konsumen Obat: Tinjauan Umum Peraturan Perundang - undangan di Indonesia (B. Ashari (ed.)). UAD PRESS.

Sudarsono, H. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran (pertama). CV. Pustaka Abadi.

Susilo, A. P., & Sukmono, R. B. (2022). Learning Pain Management During Clinical Medical Education: a Case Report. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia: The Indonesian Journal of Medical Education, 11(2), 186. https://doi.org/10.22146/jpki.62757

Sutaguna, I. N. T., Achmad, G. N., Risdwiyanto, A., & Yusuf, M. (2023). MARKETING STRATEGY FOR INCREASING SALES OF COOKING OIL SHOES IN BAROKAH TRADING BUSINESS. International Journal of Economics and Management Research, 2.

Wardhana, A. (2021). Analisis Strategi ( Space , Bcg , Ie , Gs , Dan Qspm ). July, 27.

Wijayanto, T., & Hardisman, H. (2022). Analisis Swot Sebagai Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Kunjungan Pasien Di Rsia Mutiara Bunda. Jurnal Endurance, 7(3), 661–668.

Zia, H. K., Semiarty, R., & Lita, R. P. (2019). Analisis Komparatif Sebagai Penentu Swot Pada Rumah Sakit Gigi Dan Mulut Baiturrahmah Padang. B-Dent: Jurnal Kedokteran Gigi Universitas Baiturrahmah, 6(1), 31–41. https://doi.org/10.33854/jbd.v6i1.125

Downloads

Published

2023-07-21

How to Cite

Ekantiana, E., Swastika Sari, P., Bestari, L., Handayani, W., & Hasangapan Mikkael, R. (2023). SWOT ANALYSIS AS A BASIS OF STRATEGY IN EFFORTS TO INCREASE THE NUMBER OF PATIENT VISITS AT ABC HOSPITAL PAIN MANAGEMENT CLINIC. Jurnal Ekonomi, 12(3), 1391–1403. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi/article/view/2223