THE EFFECT OF PRICE AND FREE SHIPPING TAGLINE ON PURCHASE DECISION AT E-COMMERCE SHOPEE (STUDY ON ALUMNI OF SMAN 13 BANDUNG)

Authors

  • Wala Erpurini Pasim National University
  • Muhammad Rifky Pratama Pasim National University
  • Irma Devita Haryono Pasim National University

Keywords:

Price, Free Shipping Tagline

Abstract

This research was conducted on Shopee users at SMAN 13 Bandung alumni. The purpose of this research is to find out how much the price and free tagline contribute to purchasing decisions, either partially or simultaneously at Shopee. The research method that will be carried out in this research is descriptive method and associative method. In this study, the unit of analysis is the individual, namely the alumnus of Shopee SMAN 13 Bandung. The sample in this study were 125 respondents. Sampling using judgment sampling. The analytical method used is multiple linear regression analysis, in addition to testing the validity and reliability of the research instrument. Based on the results of the study indicate that there is a partial or simultaneous influence of price and tagline variables on purchasing decisions. The implication of this research is that Shopee can maintain price variations to compete with other e-commerce and realize the free shipping tagline so that consumers decide to buy at Shopee e-commerce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ni’im Fattach, E. F. W., Syairozi, M. I., & Ardella, T. O. (2021). Rekonstruksi Sosial Ekonomi Pengentasan Kemiskinan Melalui Kelompok Usaba Bersama (Kube) Penjual Nasi Boranan Di Desa Sumberejo Kabupaten Lamongan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat MEMBANGUN NEGERI, 5(2), 447-455. [2] Dekasari, Y. (2020). Pengaruh Brand Image Dan Word Of Mouth Communication Pada Keputusan Pembelian Produk Susu Dancow Di Bandar Lampung. Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB), 1(1).

Denziana, A., Indrayenti, I., & Fatah, F. (2014). Corporate Financial Performance Effects Of Macro Economic Factors Against Stock Return. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 5(2).

Dewi, A. M. (2022). OPTIMALISASI APLIKASI E-COMMERCE SHOPEE FOOD SEBAGAI MEDIA PEMASARAN UMKM DI MASA PANDEMI COVID 19. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 16(2), 77-86.

Erida, M. (2021). Uji Validitas dan Uji Reliabilitas Instrumen Motivasi Pengidap HIV/AIDS. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 1(1), 10–21.

Eviana, V., & Saputra, A. J. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Penggunaan Sistem Pembayaran Pay Later. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1968-1977.

Ghozali, Imam, 2006. Analisis Multivariate dengan Program SPSS, Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Semarang

Muhtarom, A., Syairozi, M. I., & Yonita, H. L. (2022). Analisis Persepsi Harga, Lokasi, Fasilitas, dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Keputusan Pembelian (Studi Kasus pada Umkm Skck (Stasiun Kuliner Canditunggal Kalitengah) Metode Structural Equation Modelling (SEM)-Partial Least. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 10(S1), 391-402.

Muhtarom, A., Syairozi, I., & Wardani, N. D. (2022). Analisis Persepsi Harga, Kualitas Pelayanan, Customer Relationship Marketing, Dan Kepercayaan Terhadap Peningkatan Penjualan Dimediasi Loyalitas Pelanggan Pada Umkm Ayam Potong Online ELMONSU. Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 5(1), 743-755. [10] Rifai, M., & Yulianto, A. E. (2022). Perbandingan Efisiensi Biaya Produksi Sebelum Dan Sesudah Penerapan Total Quality Management (Tqm) Pada Pt. Pacific Indo Packing Lamongan. Bisman (Bisnis dan Manajemen): The Journal of Business and Management, 5(1), 59-71.

Rifa'i, M., Yati, W., & Susanti, R. A. D. (2020). Pengaruh Komitmen dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Konsumen Melalui Kepercayaan dalam Menggunakan Produk Jasa Titip Toko Online. Referensi: Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi, 8(1), 61-72.

Rohmah, S., & Khuzaini, K. (2015). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Perhiasan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 4(5).

Rohmah, S., & Khuzaini, K. (2015). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Perhiasan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 4(5).

Rosyada, S. T. A. (2021). Analisis hukum islam terhadap praktik Shopee Pinjam melalui Marketplace Shopee (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Septiyani, G., Rasyid, E., & Tobing, E. G. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Laba Pada Perusahaan Industri Dasar Dan Kimia Yang Terdaftar. fundamental management journal, 2(1), 70-79.

Syairozi, Muhamad Imam, and Kusuma Wijaya. "Migrasi Tenaga Kerja Informal: Studi Pada Kecamatan Sukorejo Kabupaten Pasuruan." In Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF), vol. 4, pp. 2383-2394. 2020.

Syairozi, M. I. (2017, September). ANALISIS PAJAK DAN VARIABEL MAKROEKONOMI TERHADAP PENERIMAAN PAJAK PERNGHASILAN. In Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF) (Vol. 1, pp. 338-350)..

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Erpurini, W., Muhammad Rifky Pratama, & Irma Devita Haryono. (2022). THE EFFECT OF PRICE AND FREE SHIPPING TAGLINE ON PURCHASE DECISION AT E-COMMERCE SHOPEE (STUDY ON ALUMNI OF SMAN 13 BANDUNG). Jurnal Ekonomi, 11(01), 466–472. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi/article/view/277