The Influence Of Task Load, Student Engagement, And New Student Selection On Learning Achievement Of Students At SMP Negeri 63 Batam
Keywords:
Task Load, Student Engagement, New Student Selection, Learning AchievementAbstract
This research aims to identify the influence of task load, student engagement, and new student selection on the learning achievement of students at SMP Negeri 63 Batam. The research method used is quantitative with a survey approach. The population of this study includes of all 220 seventh grade students at SMP Negeri 63 Batam. Data were collected through questionnairesand analyzed using multiple linear regression. The result of the study indicated that task load, student engagement, and new student selection have a positive and significant effect on students learning achievement with an F value of 130.513 > F table value of 2.646 and a significance level of < 0.001. This research is expected to contribute to the improvement of strategies and the quality of education more effectively at SMP Negeri 63 Batam.
Downloads
References
Arrixavier, A. A., Made, N., & Wulanyani, S. (2020). Peran fasilitas belajar dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar pada mahasiswa penerima beasiswa Bidikmisi di Universitas Udayana. In Jurnal Psikologi Udayana (Vol. 7, Issue 1).
Ashshidieqy, H. (2018). HUBUNGAN KECERDASAN SPIRITUAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi: JPPP, 07(2). https://doi.org/10.21009/JPPP
Budi, S. S. (2022). Penggunaan Metode Discovery Learningi Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Keterampilan Kelas XI IPA2 Semester 2 Tahun Pelajaran 2021 / 2022. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 28–39.
Darma, B. (2021). STATISTIKA PENELITIAN MENGGUNAKAN SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2). Guepedia.
Fikrie, F., & Ariani, L. (2019). KETERLIBATAN SISWA (STUDENT ENGAGEMENT) DI SEKOLAH SEBAGAI SALAH SATU UPAYA PENINGKATAN KEBERHASILAN SISWA DI SEKOLAH. https://pendidikan.id/main/forum/diskusi-
Gaghunting, M. K., & Bermuli, J. E. (2023). Strategi Partisipatif untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa pada Pembelajaran Biologi. BIODIK, 9(3), 86–101. https://doi.org/10.22437/biodik.v9i3.15746
Giovanni, F., & Komariah, N. (2019). HUBUNGAN ANTARA LITERASI DIGITAL DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMA NEGERI 6 KOTA BOGOR. Jurnal Perpustakaan, 7(1), 147–162.
Karabıyık, C. (2019). THE RELATIONSHIP BETWEEN STUDENT ENGAGEMENT AND TERTIARY LEVEL ENGLISH LANGUAGE LEARNERS’ ACHIEVEMENT. In International Online Journal of Education and Teaching (IOJET) (Vol. 6, Issue 2). http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/590
Koesomowidjojo, S. (2017). Panduan praktis menyusun analisis beban kerja. Jakarta: Raih Asa Sukses.
Lei, H., Cui, Y., & Zhou, W. (2018). Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality, 46(3), 517–528. https://doi.org/10.2224/sbp.7054
Lomu, L., Sri, D., & Widodo, A. (2018). Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN DISIPLIN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA.
Misbah, S. (2022). Penerapan Metode Umpan Balik (Feed Back Partner) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Struktur dan Kebahasaan Teks Anekdot Kelas X IPS-2 SMAN 4 Kota Bima Semester 1 Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(2), 143–154. https://doi.org/10.53299/jppi.v2i2.219
Mu’ammar, M. A. (2019). Nalar Kritis Pendidikan. IRCiSoD.
Mukaromah, D., Sugiyo, & Mulawarman. (2018). Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran ditinjau dari Efikasi Diri dan Self Regulated Learning. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory And Application, 7(2), 14–19. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk
Mulyadi, & Asra Omika, H. (2023). The Effect of Student Engagement on Boarding School Students Online Learning Achievement. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 25(2), 160–174. https://doi.org/10.21009/JTP2001.6
Novebrian Maharadja, A., Maulana, I., & Arif Dermawan, B. (2021). Penerapan Metode Regresi Linear Berganda untuk Prediksi Kerugian Negara Berdasarkan Kasus Tindak Pidana Korupsi. In Journal of Applied Informatics and Computing (JAIC) (Vol. 5, Issue 1). http://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAIC
Nurviana, N., Hawi, A., & Maryamah, M. (2021). Manajemen Penerimaan Peserta Didik Baru Sistem Zonasi Tingkat Sekolah Menengah Atas di Sekayu Tahun Pelajaran 2021/2022. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 3(1), 81–104. https://doi.org/10.35719/jieman.v3i1.68
Nurwanda, Y., Milama, B., & Yunita, D. L. (2020). Beban Kognitif Siswa pada Pembelajaran Kimia di Pondok ….
Paramartha, W., Suwardani, N. P., & Suryaningsih, N. L. (2020). Pengaruh Sistem Zonasi Penerimaan Peserta Didik Baru Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Hindu Siswa SMP Negeri 1 Kota Denpasar Tahun Pelajaran 2018/2019. Mudra Jurnal Seni Budaya, 35(3), 283–295. https://doi.org/10.31091/mudra.v35i3.1102
Rahman, I., & Rusli, D. (2020). PENGARUH DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA TERHADAP STUDENT ENGAGEMENT SMAN 1 KAMPUNG DALAM.
Reski, D. J. (2019). Konsep Kesiapan Siswa dalam Mengerjakan Tugas. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 4(1), 33. https://doi.org/10.23916/08419011
Rohmah, S., Wahyudi, W., & Pamungkas, F. (2020). Pengelolaan Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Berdasarkan Sistem Zonasi di SMP Negeri 1 Mlonggo Jepara. Jawda: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 25–34. https://doi.org/10.21580/jawda.v1i1.2020.6704
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (3rd ed.). Alfabeta.
Wulansari, M. P. (2021). IMPRESI TEKNIS PENUGASAN TERHADAP BEBAN TUGAS SISWA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI MADARASAH ALIYAH NEGERI 1 NGANJUK. In Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika