Analysis Of The Use Of Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) In Increasing Sales Transactions At Umart UMKM In Rappang Village
Keywords:
QRIS, Sales Transactions, UMKMAbstract
QRIS (Quick Response Code Indonesian Standard) is Bank Indonesia's new breakthrough in supporting people's digital lifestyle, especially in the field of commerce/buying and selling. UMart is a local mini market that has used QRIS as an alternative solution for payment transactions to increase sales transaction volume. In terms of use, conventional payment transactions are still very dominant compared to payment transactions via QRIS. The aim of this research is to analyze how the use of QRIS at UMART increases sales transactions. This research uses qualitative methods with the research object being UMART owners and customers who make transactions via QRIS. The data collection technique is purposive sampling through observation, interviews and documentation. This research was conducted at one of the UMKM in Rappang Village, namely UMART. The research results show that using QRIS at UMart can increase sales transactions by 8% because QRIS is very flexible, making the payment transaction process easier. The author suggests the need for outreach from both the government and merchants to the public so that people are interested in using QRIS educated in supporting Indonesia's digital economy in the future.
Downloads
References
Ahmad Fauzi, A., Sofyan, W., Harto, B., Mulyanto, Maria Dulame, I., Pramuditha, P., Iwan Sudipa, G., Devi Dwipayana, A., Jatnika, R., Wulandari, R., & Gede Iwan Sudipa, I. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi di Berbagai Sektor pada Masa Society 5.0 (Sepriano & A. Juansa, Eds.).
Aisyah, S., Andriani, N., Rahmadyah, N., Novriansyah, D., Putri, A., & Mayori, E. (2023). Implementasi Teknologi Financial Dalam Qris Sebagai Sistem Pembayaran Digital Pada Sektor Umkm Di Kota Binjai. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia), 3(1), 12.
Aisyah, S., Sepfiani, P., Perdana Putri, L., Irsyad Gunawan, D., & Lauda Nararya, H. (2023). Pendampingan Penggunaan QRIS Pada UMKM Upaya Peningkatan Produktivitas UMKM di Kota Medan.
Dwi Ananda, A., & Susilowati, D. (2017). Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Berbasis Industri Kreatif Di Kota Malang.
Fahrudin, & Lailatul Isnaini, P. (2023). Pengaruh Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) oleh UMKM Terhadap Pendapatan Usaha. Jurnal Manajemen Strategi Dan Simulasi Bisnis (JMASSBI), 4(1), 2023.
Febrianto, Y., & Sitinjak, T. J. R. (2023). Peran Kepuasan Konsumen dalam Memediasi Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Minat Beli Konsumen Untuk Menggunakan Jasa Maskapai Penerbangan Air Asia.
Gonibala, N., Masinambow, V. A., & Th Maramis, M. B. (2019). Analisis Pengaruh Modal dan Biaya Produksi Terhadap Pendapatan UMKM di Kota Kotamobagu.
Purwinarti, T., Ella Nilla Chandra, Y., Safira Adhliana, B., Rena Yolanda, dan, Niaga, A., & Negeri Jakarta, P. (2022). Analisis Strategi Pengembangan Usaha dengan Penggunaan QRIS sebagai Metode Pembayaran UMKM di Kota Depok. 8(2).
Purwinarti, T., Ella Nilla Chandra, Y., Safira Adhliana, B., & Yolanda, R. (2022). Analisis Strategi Pengembangan Usaha dengan Penggunaan QRIS sebagai Metode Pembayaran UMKM Kuliner di Kota Depok. 11(1).
Putri Anggreani, W., & Wiradendi Wolor, C. (2023). Analisis Penerapan Sistem Pembayaran Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) pada Kantin Baru Universitas Negeri Jakarta. SANTRI : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 1, 58–71.
Putu, N., Aryawati, A., Made, I., Oka Mahardika, N., Gede, I., Satria, J., Institut, W., Hindu, A., Gde, N., & Mataram, P. (2022). Persepsi Pengguna QRIS Pada UMKM di Kota Mataram. Agustus, 1(2).
Razak, MRR. (2018). Pemamfaatan Teknologi Informasi dalam Optimalisasi Pelayanan Publik dan Potensi Desa.
Rozy Hrp, G., & Tambunan, K. (2023). Analisis Efektivitas Implementasi Sistem Pembayaran Digital QRIS Dalam Meningkatkan Penjualan Usaha Dagang Plastik Intan Baru Sibuhuan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 7(1).
Salim, A., & Nopiansyah, D. (2023). Efisiensi Penggunaan Quick Response Code Indonesia Standart (Qris) Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Umkm Di Le Garden Palembang Indah Mall. 11(2), 1385–1396.
Setiyani, L., Liswadi, G. T., & Maulana, A. (2022). Proses Pengembangan Proses Bisnis Transaksi Penjualan pada Toko Erni Karawang. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 16(4), 39–45.