The Influence of Social Media Marketing Through Celebrities on The Growth of Umkm in Makassar City
Keywords:
Marketing Cost,, Sales Volume,, Net ProfitAbstract
This study aims to analyze the impact of marketing costs on net profit, with sales volume as an intervening variable, within culinary and fashion businesses in Makassar City that utilize celebrity endorsement services. The research method employed is field research with a quantitative approach, and data was collected through questionnaires. The study population includes all culinary and fashion businesses in Makassar City, with a sample of 44 businesses selected randomly through probability sampling. Data analysis was conducted using path analysis techniques with the aid of SPSS software version 26. The findings reveal that: (1) Marketing costs do not have a direct effect on net profit, (2) Marketing costs have a direct and positive effect on sales volume, (3) Sales volume has a direct and significant impact on net profit, and (4) Marketing costs indirectly influence net profit positively through sales volume.
Downloads
References
Anjayani, R. P., & Febriyanti, I. R. (2022). Analisis strategi bauran pemasaran untuk meningkatkan volume penjualan (studi pada UMKM YJS Sukabumi). Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3610– 3617.
Ariescy, R. R., Mawardi, A. I., Sholihatin, E., & Aprilisanda, I. D. (2021). Inovasi pemasaran produk UMKM dalam meningkatkan daya saing. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 6(2),
–432.
Badan Pusat Statistik. (2022). BPS: 71,74 % usaha makanan & minuman di Indonesia gunakan media online untuk promosi. Retrieved November 10, 2024, from
Dewi, A. M. (2019). Pengaruh iklan online melalui Instagram terhadap keputusan pembelian bagi peningkatan penjualan produk kuliner lokal. Jurnal Ekonomi Universitas Kadika, 3(1), 3.
Fadhila, S. (2023). Pengaruh biaya produksi, biaya operasional, dan volume penjualan terhadap laba bersih perusahaan PT. Permata Logistics & Supply. Fakultas Ekonomi, Universitas Islam Sumatera Utara.
Firdaus, Y. (2019). Peranan biaya promosi dalam meningkatkan volume penjualan (studi kasus pada salah satu perusahaan pembiayaan di Palembang). Jurnal Ekonomi dan Informasi Akuntansi, 1(2), 143–152.
Global Web Index. (n.d.). Media industry reports, research, and consumer insights. Retrieved November 13, 2023, from https://www.gwi.com/industries/media Mulyadi. (2019). Akuntansi Biaya (5th ed.). UPP-STIM YKPN.
Nasih, M., Susanto, O. M., Fanshury, A. R., & Hermawan, S. (2020). Influencer dan strategi penjualan: Studi netnografi pada pengguna jasa selebgram. Jurnal Ilmu Manajemen Retail, 4, 135–144.
Nasution, A. (2021). Strategi pemasaran bisnis kuliner menggunakan influencer melalui media sosial Instagram. Jurnal Bisnis Corporate, 6(1), 11–18.
Qiarasyifa, S. (n.d.). Endorsement di kalangan influencer media sosial. DIKOM FISIPOL UGM. Retrieved November 6, 2023, from https://dikom.fisipol.ugm.ac.id/endorsement-di-kalanganinfluencer-media-sosial/
Rangkuti, F. (2019). Strategi Promosi yang Kreatif dan Analisis Kasus. Gramedia Pustaka Utama.
Salendar, A. V. (2023). Hubungan antara transisi pemasaran dari pemasaran tradisional ke pemasaran digital dengan volume penjualan (studi pada usaha mikro kecil dan menengah di Kota Tangerang). Jurnal Ilmu Manajemen Retail, 19(2), 72–79.
Sampe, F., Pakiding, D. L., & Yuniar, C. R. (2023). Ekonomi Manajerial & Strategi Bisnis. Sada Kurnia Pustaka.
Sari, F. R. (2020). Pengaruh biaya promosi terhadap volume penjualan di Toko Pusat Oleh-Oleh Pusako Minang Tabek Patah.
Sarwono, J. (2019). Analisis Jalur untuk Riset Bisnis dengan SPSS. CV. Andi Offset.
Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. CV Alfabeta.
Sujana, D. (2019). Pengaruh e-commerce terhadap volume penjualan kamar pada Topas Galeria Hotel Bandung.
Yusuf Saleh, M. S. E., Said, M. S. E., & Sobirin, S. S. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran:
Marketing Concepts and Strategies. SAH MEDIA.