THE INFLUENCE OF TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP, WORK ETHOS, AND ORGANIZATIONAL CULTURE ON TEACHER PERFORMANCE
Keywords:
Transformational Leadership, Work Ethos, Organizational Culture, Teacher PerformanceAbstract
This study examines and analyzes the effect of transformational leadership, work ethic, and organizational culture on teacher performance. The study was conducted on teachers at private vocational schools in South Jakarta using a Likert scale questionnaire. The collected data is processed using the SmartPLS version 3.0 application. The results show that organizational culture has a significant effect on teacher performance. Organizational culture can create situations that can encourage teachers to improve their performance. Transformational leadership does not affect teacher performance. A too-short change process can cause this insignificant impact. Change is a gradual process requiring persistent effort, and work ethic significantly affects teacher performance. Work ethic has been proven to encourage someone to be enthusiastic to do work, strive to improve the quality of work, and always think positively about what is done to get maximum work results.
Downloads
References
H. Ibda and D. M. Wijayanti, Siapkah Saya Menjadi Guru SD Revolusioner? Kalam Nusantara, 2014.
A. Suherman, Y. Yusuf, B. Ismanto, and D. C. Umam, “Upaya Membangun Dan Memelihara Semangat Belajar Di Masa Pandemi Pada Yayasan Pondok Pesantren Izzatul Islam,” J. Abdi Masy. Multidisiplin, vol. 1, no. 1, pp. 56–61, 2022.
N. Hazmi, “Tugas Guru dalam Proses Pembelajaran,” JOEAI J. Educ. Instr., vol. 2, no. 1, pp. 56–65, 2019.
S. Sosrowidigdo, A. Priadi, and Y. Yusuf, “Analysis Of Competence And Influence On The Performance Of Teacher Of Emotional Intelligence In at SMA Islam Al-Izhar Pondok Labu,” ISSIT 2011, vol. 1, no. 1, pp. 36–48, 2011.
M. K. Umam, “Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Manajemen Peserta Didik,” Al-Hikmah J. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 6, no. 2, pp. 62–76, 2019.
S. A. Octavia, Sikap dan kinerja guru profesional. Deepublish, 2019.
S. P. Lidia Susanti, Strategi pembelajaran berbasis motivasi. Elex Media Komputindo, 2020.
R. Johar and L. Hanum, Strategi belajar mengajar. Deepublish, 2016.
M. Danumiharja, Profesi Tenaga Kependidikan. Deepublish, 2014.
D. Salirawati, Smart Teaching: Solusi Menjadi Guru Profesional. Bumi Aksara, 2018.
A. Darda, A. Rojikun, and Y. Yusuf, Anteseden Kinerja Pegawai, 1st ed. Purbalingga: Eureka Media Aksara, 2022.
S. A. Octavia, Profesionalisme Guru dalam Memahami Perkembangan Peserta Didik. Deepublish, 2021.
F. Ajefri, “Efektifitas Kepemimpinan Dalam Manajemen Berbasis Madrasah,” Al-Idarah J. Kependidikan Islam, vol. 7, no. 2, pp. 99–119, 2017.
M. Maduratna, “Peranan kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan efektivitas kerja guru dan pegawai di sekolah dasar negeri 015 Samarinda,” J. Adm. negara, vol. 1, no. 1, pp. 70–84, 2013.
A. Utaminingsih, Perilaku Organisasi: Kajian Teoritik & Empirik Terhadap Budaya Organisasi, Gaya Kepemimpinan, Kepercayaan dan Komitmen. Universitas Brawijaya Press, 2014.
P. Novitasari and B. Satrio, “Pengaruh gaya kepemimpinan transformasional dan motivasi kerja terhadap kinerja karyawan,” J. Ilmu dan Ris. Manaj., vol. 5, no. 9, 2016.
L. Nirmalasari, “Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Budaya Organisasi, Dan Kompensasi Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Pada PT Kautsar Utama Bandung,” J. Study Manag. Res., vol. 11, no. 1, pp. 53–66, 2014.
L. G. Kailola, “Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Dengan Kinerja Guru Pada Smk Negeri Putussibau-Kapuas Hulu,” J. Manaj. Pendidik., vol. 5, no. 1, pp. 27–42, 2016.
D. W. Mulyanto, “Pengaruh Kepemimpinan Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Moderating,” J. Ekon. STIE AUB Surakarta. I, pp. 1–18, 2011.
K. Mulya, “Pengaruh Kepemimpinan, Komitmen Organisasi dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Kasus Di DPPKB Surakarta).” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2019.
I. K. A. P. Putra and M. Subudi, “Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Dan Lingkungan Kerja Fisik Terhadap Kinerja Karyawan PT BPR Pedungan.” Udayana University, 2015.
J. Jufrizen and R. Parlindungan, “Model Pengembangan Etika Kerja Berbasis Islam pada Perguruan Tinggi Islam Swasta di Kota Medan,” Kumpul. Penelit. dan Pengabdi. Dosen, vol. 1, no. 1, 2018.
D. Ginting, Etos Kerja-Panduan Menjadi Karyawan Cerdas. Elex Media Komputindo, 2016.
W. Waluyo and I. Ismirah, “Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Mutu Pelayanan Pada Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (Pppptk) Bisnis Dan Pariwisata Jakarta,” J. Sekr. Univ. Pamulang, vol. 3, no. 1, p. 23, 2017.
I. Ghozali and H. Latan, “Konsep, teknik, aplikasi menggunakan Smart PLS 3.0 untuk penelitian empiris,” BP Undip. Semarang, 2015.
G. E. Pakpahan, J. Simanjutak, S. Nababan, and A. Sudirman, “Pengaruh budaya organisasi, komunikasi dan kompetensi guru terhadap kinerja guru sma swasta sultan agung pematangsiantar,” KINERJA, vol. 16, no. 2, pp. 131–138, 2019.
T. Hidayat, H. Tanjung, and A. Juliandi, “Motivasi Kerja, Budaya Organisasi dan Kompetensi terhadap Kinerja Guru Pada SMK Muhammadiyah 3 Aek Kanopan,” J. Manaj. Bisnis, vol. 17, no. 2, pp. 189–206, 2020.
A. Purwanto, M. Asbari, R. Pramono, P. Senjaya, A. H. Hadi, and Y. Andriyani, “Pengaruh Kepemimpinan terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar dengan Keterlibatan Kerja dan Budaya Organisasi sebagai Mediator,” EduPsyCouns J. Educ. Psychol. Couns., vol. 2, no. 1, pp. 50–63, 2020.
N. Novziransyah, “Pengaruh budaya organisasi terhadap kinerja karyawan PT. PLN (Persero) Kantor wilayah Sumatera Utara Medan,” JUMANTIK (Jurnal Ilm. Penelit. Kesehatan), vol. 2, no. 1, pp. 14–25, 2017.
D. Novitasari and M. Asbari, “Pengaruh Kepemimpinan Transformasional terhadap Kinerja Karyawan: Peran Kesiapan untuk Berubah sebagai Mediator,” J. Manaj., vol. 10, no. 2, pp. 84–99, 2020.
S. P. Ningrat, A. A. G. Agung, and I. M. Yudana, “Kontribusi Etos Kerja, Motivasi Kerja, Disiplin Kerja dan Supervisi Akademik Terhadap Kinerja Guru Sd Gugus VII Kecamatan Mengwi,” J. Adm. Pendidik. Indones., vol. 11, no. 1, pp. 54–64, 2020.