MARKETING STRATEGY IN INCREASING SALES VOLUME OF TEMPE MSMES AT SIMPANG LIMUN MEDAN MARKET
Keywords:
Marketing Strategy, Sales Volume, MSMEsAbstract
Tempe MSMEs Mr. Sinaga who is an MSMEs engaged in the food industry which produces processed tempeh wrapped in plastic and wrapped in banana leaves. This Tempe MSMEs is located at Jalan Santun No 70A, Sudirejo I Village, Medan Kota District, Medan City. The purpose of this study was to determine the marketing strategy for Mr. Sinaga's Tempe MSME in order to increase sales at the Medan intersection market. Tempe MSMEs Mr. Sinaga implements the 4P components of the Marketing Mix product (product), place (place), price (price), and promotion (promotion). This studies is a sort of subject studies, specifically the writer is going without delay to the sector at Tempe MSMEs, Mr. Sinaga, Sudirejo I Village, Medan City District. The author uses data analysis strategies, specifically qualitative methods with a descriptive technique. In analyzing the facts, researchers performed field observations, interviews and documentation to obtain the required data. The results of this study indicate that the application of a marketing strategy to Mr. Sinaga's Tempe MSMEs by implementing the 4P components of the advertising blend in increasing sales volume with the result of increasing sales to Tempe MSMEs by setting prices according to product quality and target market. The role of place in increasing Tempe MSMEs is choosing a strategic location and center of community outreach for shopping at the market. The promotion carried out by Tempe MSMEs is to increase sales, namely by cooperating with other traders, maintaining regular customers and marketing face to face around the market.
Downloads
References
REFERENCES
K. Soviyana, M. Kamila, N. Sugiyono, and H. H. Adinugrah, “Strategi pemasaran umkm produksi tahu desa batang dalam menghadapi persaingan antar pengusaha,” Strateg. Pemasar. UMKM PRODUKSI TAHU DESA BATANG DALAM MENGHADAPI PERSAINGAN ANTAR PENGUSAHA, vol. 2, no. 1, 2022.
S. Zahra, “Berpikir Kreatif Dan Menerapkan Manajemen Pemasaran Bank Syariah,” pp. 1–13, 2022.
P. W. T. Iis Miati, “MARKETING MIX IN BATIK GENDHEIS KOTA BANJAR Iis,” file:///C:/Users/VERA/Downloads/ASKEP_AGREGAT_ANAK_and_REMAJA_PRINT.docx, vol. 21, no. 1, pp. 1–9, 2020.
S. A. Miftahol Arifin, Moh. Kurdi, “STRATEGI PEMASARAN DIGITAL DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN PADA AMANDA CAFE DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 Miftahol,” Strateg. Pemasar. Digit. DALAM Meningkat. Vol. PENJUALAN PADA AMANDA CAFE DI ERA REVOLUSI Ind. 4.0 Miftahol, vol. 1, no. 2017, 2020.
H. M. Afifah, I., & Sopiany, “PENGARUH STRATEGI PEMASARAN TERHADAP VOLUME PENJUALAN PRODUK INDIHOME PADA PT TELEKOMUNIKASI INDONESIA SITE OPERATION PANAKUKANG MAKASSAR,” PENGARUH Strateg. Pemasar. TERHADAP Vol. PENJUALAN Prod. INDIHOME PADA PT Telekomun. Indones. SITE Oper. PANAKUKANG MAKASSAR, vol. 87, no. 1,2, pp. 149–200, 2017.
D. Hikmawan, “Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi kasus pada Toko AGS Kuningan),” Anal. Strateg. Pemasar. Dalam Meningkat. Vol. Penjualan Dalam Perspekt. Ekon. Islam (Studi kasus pada Toko AGS Kuningan), vol. 1, no. 1, pp. 50–59, 2022.
R. P. Mekel, F. G. Worang, F. V Arie, and F. V Arie, “ANALISIS SWOT DALAM MENENTUKAN STRATEGI UNTUK MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN PADA BAGATE COFFEE SELAMA PANDEMI COVID-19 SWOT ANALYSIS IN DETERMINING STRATEGIES TO INCREASE SALES VOLUME ON BAGATE COFFEE DURING THE COVID-19 Oleh : Jurnal EMBA Vol . 10 No . 4,” Anal. SWOT DALAM MENENTUKAN Strateg. UNTUK Meningkat. Vol. PENJUALAN PADA BAGATE COFFEE SELAMA PANDEMI COVID-19 SWOT Anal. Determ. Strateg. TO INCREASE SALES Vol. BAGATE COFFEE Dur. COVID-19 Oleh J. EMBA Vol . 10 No . 4, vol. 10, no. 4, pp. 1390–1398, 2022.
T. Komala, “Strategi Pemasaran Dalam Meningkatakan Volume Penjualan Kerupuk Kulit Ikan Nila Pada Umkmkrulila Desa Gunungjaya Kecamatan Belik Kabupaten Pemalang,” Strateg. Pemasar. Dalam Meningkatakan Vol. Penjualan Kerupuk Kulit Ikan Nila Pada Umkmkrulila Desa Gunungjaya Kec. Belik Kabupaten Pemalang, 2021, [Online]. Available: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/52371
Fakhriyan Sefti Adhaghassani, “Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) 7P (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence) di Cherryka Bakery,” J. Pendidik. Tek. Boga, no. Marketing Mix, pp. 1–10, 2016.
N. N. F. D. Adena Khumairoh, “STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN PADA UMKM TAKOTO JOMBANG,” Strateg. Pemasar. DALAM Meningkat. Vol. PENJUALAN PADA UMKM Tak., vol. 13, no. 1, pp. 93–102, 2020.
R. A. Erwan Darmawan, “PENGARUH PENGGUNAAN DIGITAL MARKETING TERHADAP VOLUME PENJUALAN DI MASA PANDEMI COVID-19: STUDI KASUS PRODUK UMKM MAKANAN KHAS BANTEN DI KOTA SERANG,” PENGARUH Pengguna. Digit. Mark. TERHADAP Vol. PENJUALAN DI MASA PANDEMI COVID-19 Stud. KASUS Prod. UMKM MAKANAN KHAS BANTEN DI KOTA SERANG, vol. 22, no. 22, pp. 1–13, 2022.
V. N. HASANAH, “Strategi Pemasaran Home Industri Produk Tempe Dalam Meningkatkan Penjualan Di Masa Pandemi Covid-19,” Strateg. Pemasar. HOME Ind. Prod. TEMPE DALAM Meningkat. PENJUALAN DI MASA PANDEMI COVID-19, vol. 19, 2022, [Online]. Available: https://repository.usm.ac.id/files/skripsi/B11A/2018/B.111.18.0218/B.111.18.0218-15-File-Komplit-20220217063743.pdf
D. H. Nina Yulinda, Fenni Supriadi, “PENGARUH BAURAN PEMASARATERHADAP KEPUTUSAN ORANG TUA MEMILIH MENYEKOLAHKAN ANAKNYA DI SMA ISLAM BAWARI,” PENGARUH BAURAN PEMASARATERHADAP KEPUTUSAN ORANG TUA MEMILIH MENYEKOLAHKAN ANAKNYA DI SMA Islam BAWARI, vol. 7, pp. 62–69, 2020.
C. Tasya, P. Sari, T. D. Yuliansya, and V. Mandasari, “Optimalisasi Branding UMKM Olahan Belimbing Wuluh Sebagai Produk Unggulan Di Sambiarum,” pp. 1305–1314, 2022.
N. Susanti, H. Halin, and M. Kurniawan, “Pengaruh bauran pemasaran (4P) terhadap keputusan pembelian,” J. Ilm. Ekon. Glob. Masa Kini, vol. 8, no. 1, pp. 43–49, 2017.