ANALYSIS OF TRUST, PRODUCT QUALITY, AND BRAND IMAGE OF e'BATARAPOS SAVINGS ON THE SAVING INTEREST OF TRADERS AT PASAR JOHAR IN PT BANK TABUNGAN NEGARA (PERSERO) TBK SEMARANG CITY
Keywords:
Trust, Product Quality, Brand Image, Interest in SavingAbstract
This research aims to analyze the influence of Trust or Confidence, Product Quality and Brand Image of e'BATARAPOS Savings on the Interests of Saving in Pasar Johar Market Seller at PT Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk. Semarang city. In this research using quantitative methods by processing primary data obtained through a questionnaire of 100 respondents, using a simple random sampling technique with the Slovin formula. The data obtained were processed using the SPSS Version 26 application. The data test parameters used in this study included validity tests, reliability tests, multiple linear analysis, hypothesis testing (F test, coefficient of determination test (R2), and t test). Based on the research tests conducted, the results were found: (1) Trust has no effect and is not significant on the saving interest, (2) Product quality has a positive and significant effect on the saving interest, (3) Brand Image has a positive and significant effect on the saving interest.
Downloads
References
H. HAMZAH DALIMUNTHE, “Pengaruh Pendapatan Non Bunga (Fee Based Income), Pendapatan Bunga (Interest Income) Dan Kecukupan Modal Terhadap Return On Assets Pada Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia.” 2018.
K. Ishak and I. A. Ningsih, “Analisa Produk Tabungan BSM Dalam Menarik Minat Nasabah,” JPS (Jurnal Perbank. Syariah), vol. 1, no. 1, pp. 43–52, 2020.
P. Y. Ginting and D. Dellyana, “Determinant Influencing Factors For Customer Preferences In Local Fragrance Product (Case Study: Multitude Fragrance),” J. Econ. Bus. UBS, vol. 12, no. 1, pp. 63–78, 2023.
T. Sendjaja, V. R. Zainal, E. S. Imaningsih, L. C. Nawangsari, and S. J. Lo, “Digital Bank Transformation: Sustainable Innovation in Financial Institutions,” J. World Sci., vol. 1, no. 12, pp. 1118–1131, 2022.
N. I. Hasan, “Pengantar Perbankan. Jakarta: Referensi.” Gaung Persada Press Group, 2014.
I. Lestari, “Ratih Amelia Indawati Lestari Nasib,” 2019.
S. L. Nasution, C. H. Limbong, and D. A. Ramadhan, “Pengaruh kualitas produk, citra merek, kepercayaan, kemudahan, dan harga terhadap keputusan pembelian pada e-commerce shopee (Survei Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Labuhan Batu),” Ecobisma (Jurnal Ekon. Bisnis Dan Manajemen), vol. 7, no. 1, pp. 43–53, 2020.
N. H. Ulya, E. D. Soemarso, and M. A. Kodir, “Analisis pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan dan kepercayaan terhadap minat menabung pada PT Bank Tabungan Negara (Persero) TBK. Cabang Semarang,” KEUNIS, vol. 8, no. 1, pp. 21–34, 2020.
F. Annilda, U. Sumarwan, and E. Nugrahani, “Behavioral intention analysis on internet banking usage at bank xyz Bogor,” Indones. J. Bus. Entrep., vol. 4, no. 1, p. 64, 2018.
A. Anisah, F. Abdi, and T. A. Nengsih, “PENGARUH PROMOSI, PENGETAHUAN DAN KEPERCAYAAN TERHADAP MINAT MENABUNG DI BANK SYARIAH INDONESIA KCP SINGKUT PADA MASYARAKAT DESA PELAWAN JAYA.” UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 2021.
P. Kotler and K. Keller, “Marketing Management,(international version).” Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, 2003.
A. Darmawan, N. D. Indahsari, S. Rejeki, M. R. Aris, and R. Yasin, “Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah menabung di Bank Jateng syariah,” Fokus Bisnis Media Pengkaj. Manaj. Dan Akunt., vol. 18, no. 1, pp. 43–52, 2019.
M. Badri, “Pengaruh Dimensi Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan,” J. Ilm. orasi bisnis ke-VI, 2011.
I. Pamilih and R. Widhiastuti, “Pengaruh Bagi Hasil, Brand Image, dan Keragaman Produk Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah dengan Promosi Sebagai Variabel Moderasi,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 9, no. 2, pp. 569–583, 2020.
H. Pirous, J. Jalaluddin, and D. Astuti, “Pengaruh Citra Merek, Periklanan dan Persepsi Terhadap Minat Menabung Nasabah Tabungan Mabrur di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Rancaekek,” Indones. J. Econ. Manag., vol. 2, no. 2, pp. 320–330, 2022.
H. S. Widiawati, “Pengaruh Brand Image Produk Syariah Dan Religius Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah Di Kota Kediri,” JUPEKO J. Pendidik. Ekon., vol. 5, no. 1, pp. 64–83, 2020.
S. Syahriyal, “Pengaruh persepsi nilai dan pengetahuan masyarakat terhadap minat menabung serta dampaknnya kepada keputusan menabung pada perbankan syariah di Banda Aceh,” J. Perspekt. Ekon. Darussalam (Darussalam J. Econ. Perspec, vol. 4, no. 1, pp. 139–156, 2018.
S. Triandaru and T. Budisantoso, “Bank dan lembaga keuangan lain,” Jakarta: Salemba Empat, vol. 200, 2006.
L. Achadiyah, D. Prastyo, and S. H. Rusminati, “Analisis Kemampuan Matematis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Luas dan Keliling Bangun Datar di Sekolah Dasar,” EDUKATIF J. ILMU Pendidik., vol. 4, no. 4, pp. 6237–6249, 2022.
D. Sugiyono, “Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D,” 2013.
S. H. Sahir, “Metodologi penelitian.” KBM Indonesia, 2021.
I. Ghozali, “Aplikasi analisis multivariete dengan program IBM SPSS 23,” 2016.
N. Aziz and V. S. Hendrastyo, “Pengaruh kualitas layanan, kepercayaan dan promosi terhadap minat nasabah menabung pada bank syariah cabang Ulak Karang kota Padang,” J. Pundi, vol. 3, no. 3, pp. 227–234, 2020.
C. Ermawati and A. W. Sidiq, “Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan terhadap Minat Menabung Nasabah PT Bank Mandiri (Persero) Tbk Kcp Kendal Boja,” Solusi, vol. 19, no. 3, pp. 211–219, 2021.
C. A. Rizkulillah, H. S. Devy, and V. Y. Pratama, “Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk, Citra Perusahaan Dan Promosi Dalam Mempengaaruhi Minat Menabung Anggota Koperasi,” J. Valuasi J. Ilm. Ilmu Manaj. dan Kewirausahaan, vol. 2, no. 1, pp. 138–151, 2022.
C. I. Khasanah and N. H. Mustofa, “Analisis Persepsi Nasabah, Kepercayaan dan Brand Image Terhadap Minat dan Keputusan Nasabah Menabung,” J. Ilmu Ekon. dan Bisnis Islam, vol. 4, no. 2, pp. 93–111, 2022.