ANALYZING THE IMPACT OF PROMOTION STRATEGIES AND PRICING ON PURCHASE DECISIONS AT MUTIARA FAMILY STORE IN TASIU, MAMUJU DISTRICT
Keywords:
Promotion Strategies, Pricing, Purchase DecisionsAbstract
In this study conducted at Mutiara Family Store in Tasiu, Mamuju District, the impact of promotion strategies and pricing on purchase decisions was examined. The research utilized both quantitative and qualitative data sources, with data collected through observations, interviews, questionnaires, and document analysis. The findings revealed that promotion strategies, including advertising, personal selling, public relations-publicity, and sales promotions, had a positive and significant influence on purchase decisions. Similarly, product pricing, encompassing factors like pricing alignment and perceived value, also exhibited a positive and significant effect on purchase decisions. These results underscore the importance of effective promotional strategies and prudent pricing policies for enhancing customer satisfaction and maximizing sales, offering valuable insights for businesses like Mutiara Family Store in a competitive market.
Downloads
References
Alma, B. (2021). Manajemen Pemasaran & Pemasaran jasa. Edisi Revisi Alfabeta Bandung.
Amir., M dan Ishak., A., A., R. (2019). Pengaruh Strategi Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada PT. Sumber Alfaria Trijaya Tbk (Alfamart) Makassar. Movore Jurnal, 1(1), 25-32.
Assauri, Sofjan. (2017). Manajemen Pemasaran: Dasar, Konsep & Strategi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Asti., E., S, Madiawati., P., N. (2023). Pengaruh Strategi Promosi, Kualitas Produk, Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian CFC Melalui Variable Brand Image. Journal E-Proceeding of Management, 10(1), 356-361.
Dadang Suparman. (2022). Pengaruh Lokasi, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Minimarket Alfamart Stupa Kota Sukabumi. Jurnal Ekonomimedia, 1(11), 24-37.
Dita Amanah. (2022). Pengaruh Promosi Dan Brand Image (Citra Produk) Terhadap Loyalitas Pembelian Produk Pepsodent Di Ramayana Plaza Jalan Aksara Medan. Jurnal Keuangan dan Bisnis, 3(3), 221-233.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro.
Kotler. P dan Amstrong. G. (2019). Prinsip-Prinsip Pemasran Jilid 1, Edisi 12. Erlangga, PT. Gelora Aksara Pratama.
Mendrofa. M. S. D. (2022). Pengaruh Strategi Harga Terhadap Minat Konsumen Pada Pasar Ya’ahowu Gunungsitoli. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(1), 245-249.
Muchtar, M., & Halim, A. (2020). Bauran Peamsaran Online Dan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Di Kabupaten Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 2(1),1-13.
Naugi, Y. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Lapis Bogor Sangkuriang Pada PT. Agrinesia Raya Bogor Jawa Barat. Jurnal Online Mahasiswa, 1(1), 1-21.
Nilly. Y. K, Tawas. H. N, dan Kawet. C. R. (2022). Pengaruh Keragaman Produk, Persepsi Harga, Dan Strategi Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi Pada Produk Minimal Ladis Di Matahari Megamall Manado. jurnal Ekonomi Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(2), 501-520.
Nurhalim, A. D. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Keputusan Pembelian Mobil Toyota Avanza di Kota Tangerang. Jambura Economic Education Journal, 5(1), 51-59.
Pamungkas, A, F, dan Husnayetti. (2022). Analisis Kepuasan Konsumen Melalui Peningkatan Kualitas Pelayanan Dan Strategi Promosi (Studi Kasus Starbucks Palem Semi Karawaci). Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(1), 11-20.
Pearce, John II, Richard B. Robinson, Jr. (2014). Manajemen strategi. Jakarta: Salemba Empat.
Ritonga, H, M., Fikri, M. E, F., Siregar, N., Agustin, R. R., Hidayat, R. (2018) Manajemen Pemasaran (Konsep dan Strategi), Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. Medan.
Schiffman, L. G., Kanuk, L. L., & Wisenblit, J. (2015). Consumer Behaviour. London: Pearson.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kombinasi (Kuantitatif & Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sukawati. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Harga, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Internet Di Kota Makassar.
Sulastri. S, Surahman. B, dan Erna E. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian di Pasar Paya Ilang Kabupaten Aceh Tengah. Jurnal Ilmu-Ilmu Manajemen, 4(1), 49-58.
Surya Sanjaya. (2015). Pengaruh Promosi Dan Merek Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pt. Sinar Sosro Medan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 16(2), 108-122.
Tjiptono. (2014). Pemasaran Jasa–Prinsip, Penerapan, dan Penelitian, Andi Offset. Yogyakarta.