The role of technology in community economic empowerment: opportunities and challenges
Keywords:
Digital Technology, Community Empowerment, MSMEs, Covid 19Abstract
This research aims to explore the role of technology in community empowerment efforts, with a focus on the opportunities and challenges that arise for MSME actors in its implementation. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that economic empowerment through the application of technology provides significant opportunities for Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs). Access to information and education via the internet increases the democratization of knowledge, while alternative financing through crowdfunding and peer-to-peer lending expands access to capital. Marketing and sales supported by digital technology enable MSMEs to reach global markets at affordable costs. Operational efficiency through automation and artificial intelligence has a positive impact on productivity. Nonetheless, the digital divide, skills shortages, security and privacy challenges, potential unemployment, and infrastructure and regulatory barriers demand serious attention to ensure the use of technology provides equitable and sustainable benefits.
Downloads
References
Akhmad, K. A., & Purnomo, S. (2021). Pengaruh Penerapan Teknologi Informasi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Surakarta. Sebatik, 25(1), 234-240.
Anisah, S., Khumayah, S., & Permana, I. (2023). illage Head Motivation in Improving Empowering Pottery Artisans in Sitiwinangun Village Jamblang District, Cirebon Regency. Jurnal Polisci, 1(2), 84-89.
Arumsari, N. R., Lailyah, N., & Rahayu, T. (2022). Peran Digital Marketing dalam Upaya Pengembangan UMKM Berbasis Teknologi di Kelurahan Plamongansari Semarang. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Seni Bagi Masyarakat), 11(1), 92-101.
Candra, A. S. I., & Ismail, H. (2023). Optimalisasi Pemberdayaan UMKM Tas Kulit Di Tanggulangin Berbasis Digital Marketing. Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 20(1), 126-139.
Efendi, E., Ati, N. D., Zulmida, E. S., Chofifah, C. N., Astuti, F. A., Amara, R. D., & Sonia, S. F. (2021). Pentingnya Digital Marketing dalam Memajukan UMKM di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 2(3), 227-232.
Emiliani, F., Rizqiana, S., Suhandito, R., Muchibbah, N. N., Nurmahfidhoh, R., & Habib, M. A. F. (2021). Analisis pemberdayaan UMKM pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial, Ekonomi, dan Bisnis Islam (SOSEBI), 1(1), 83-94.
Emiliani, F., Rizqiana, S., Suhandito, R., Muchibbah, N. N., Nurmahfidhoh, R., & Habib, M. A. F. (2021). Analisis pemberdayaan UMKM pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial, Ekonomi, dan Bisnis Islam (SOSEBI), 1(1), 83-94.
Fadhillah, P., & Yuniarti, A. (2023). Pemberdayaan UMKM: Melihat Peluang Bisnis UMKM di Era Digital di Desa Ujunge Kecamatan Tanasitolo Kabupaten Wajo. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 2(1), 291-298.
Fakhriyyah, D. D., Susanti, Y., & Laili, S. S. (2022). Pengembangan Inovasi Produk dan Penggunaan Digital Marketing sebagai Upaya Peningkatan Penjualan UMKM Makanan. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 3(1), 9-16.
Hanim, L., Soponyono, E., & Maryanto, M. (2021). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 2, No. 1, pp. 30-39).
Hartati, L., Asmawati, A., Hendarmin, R., & Syafitri, L. (2021). Pelatihan UMKM Limbah Nanas Pewarna Alami Kain Jumputan Peluang Bisnis Kearifan Lokal Masyarakat Pinggiran Era Covid-19. ABDIMASY: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 77-91.
Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39-45.
Herman, B., Haslindah, H., Anwar, M. A., Mursalat, A., & Mutmainnah, M. (2023). PEMBERDAYAAN BUMDES MELALUI EDUKASI DIGITAL MARKETING DALAM MENGHADAPI PERSAINGAN USAHA. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(6), 5333-5343.
Ibrahim, H. R. (2022). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah Melalui Pendekatan Inovasi Sosial dan Collaborative Governance. Ilmu dan Budaya, 43(1), 103-116.
Indriana, H. T. S., Alwi, B. D., & Fikri, M. (2022). Fintech Equity Crowdfunding Syariah Sebagai Solusi Akses Permodalan UMKM. BISNIS: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 10(1).
Khumayah, S. (2021). Efektifitas Dana Desa Bagi Pembangunan Desa di Kabupaten Cirebon. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 2(1), 61-65.
Muafani, M. (2021). Pemanfaatan teknologi informasi di tengah pandemi COVID-19 dalam pemberdayaan masyarakat. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 8(2), 134-139.
Muzdalifah, L., Novie, M., & Zaqiyah, S. (2020, October). Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju UMKM Go-Digital di Era Pandemi Covid 19 dan Era New Normal Bagi Pelaku UMKM Sidoarjo. In Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF) (Vol. 4, pp. 2200-2208).
Nurhajati, N., Rachma, N., Deka, R. E., & Azwar, E. (2018). Inovasi disruptif: Tantangan dan peluang bagi UKM. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia, 1(2), 214-226.
Pranoto, A. R., & Yusuf, D. (2014). Program CSR berbasis pemberdayaan masyarakat menuju kemandirian ekonomi pasca tambang di Desa Sarijaya. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 18(1), 39-50.
Saputra, R., Ardhiani, L. N., & Setiadi, A. (2020, December). Digital marketing sebagai upaya pemberdayaan masyarakat di kabupaten batang. In Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat UNDIP 2020 (Vol. 1, No. 1).
Sri Adiningsih, S. E. (2019). Transformasi ekonomi berbasis digital di Indonesia: lahirnya tren baru teknologi, bisnis, ekonomi, dan kebijakan di Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.
Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.