Analysis Of Determinants Of E-Commerce Adoption In Msmes: Business Model Canvas Approach

Authors

  • Deddy Iskandar Corporate Management Study Program, Politeknik LP3I – PSDKU Langsa, Langsa
  • Irwanto Irwanto Business Administration Study Program, Politeknik LP3I Medan, Medan
  • Iswandi Idris Digital Business Study Program, Politeknik LP3I Medan, Medan

Keywords:

E-Commerce, UMKM, Business Model Canvas, Technology Adoption, Cit Kana Rasa

Abstract

This study explores the factors that influence the adoption of E-Commerce by MSMEs using the Business Model Canvas (BMC) approach as a framework. With a case study on Cit Kana Rasa, an MSME producing Acehnese shrimp paste, this study aims to identify opportunities, challenges, and strategies that can be implemented to increase competitiveness through business digitalization. The methods used include surveys and in-depth interviews, as well as analysis of BMC elements. The results of the study indicate that e-commerce adoption can expand the market, improve operational efficiency, and strengthen customer relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darmastuti, S. et al. (2023) ‘Peluang Dan Tantangan UMKM Di Indonesia Dalam Perkembangan e-Commerce: Studi Perbandingan Dengan UMKM Di Negara-negara ASEAN’, SOSIO DIALEKTIKA, 8(1), pp. 42–65.

Dewi, N.P.N.C. and Nasution, D.A.D. (2023) ‘Pentingnya Penerapan E-Commerce Bagi UMKM Sebagai Salah Satu Bentuk Pemasaran Digital Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0’, Jurnal Pijar, 1(3), pp. 566–577.

Febriantoro, W. (2018) ‘Kajian dan strategi pendukung perkembangan e-commerce bagi UMKM Di Indonesia’, Jurnal Manajerial, 17(2), p. 184.

Fitraharizki, F. and Rahayu, R. (2023) ‘Analysis of Factors Influencing E-Commerce Adoption in MSMEs in Padang City’, Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, pp. 807–813.

Hanum, A.N. and Sinarasri, A. (2018) ‘Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi adopsi e commerce dan pengaruhnya terhadap kinerja umkm (studi kasus umkm di wilayah kota semarang)’, MAKSIMUM: Media Akuntansi Universitas Muhammadiyah Semarang, 8(1), pp. 1–15.

Isalman, I. et al. (2022) ‘Eksplorasi Faktor Pendukung dan Penghambat Adopsi E-commerce pada UMKM di Kota Kendari’, Jurnal Manajemen dan Keuangan, 11(2), pp. 244–258.

Kondoj, M. et al. (2023) ‘Model E-Commerce Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM Dalam Ekosistem Kewirausahaan Digital di Sulawesi Utara’, Technomedia Journal, 8(2), pp. 221–234.

Nurjati, E. (2021) ‘Peran Dan Tantangan E-Commerce Sebagai Media Akselerasi Manajemen Rantai Nilai Produk Pertanian’, in Forum Penelitian Agro Ekonomi, pp. 105–115.

Nurlinda, N. et al. (2023) ‘Building a Business Model for Micro, Small and Medium Enterprises (MSME) after the Covid-19 Pandemic (Case Study of MSME Fried Onions UMI 4 R Kitchen)’, International Journal Reglement & Society (IJRS), 4(1), pp. 1–17.

Nurlinda, V.F. (2019) ‘Determinan adopsi e-commerce dan dampaknya pada kinerja usaha mikro kecil menengah (UMKM)’, Jurnal Riset Akuntansi dan Keuangan Vol, 7(3).

Pebrina, E.T. et al. (2021) ‘Adopsi E-Commerce oleh Umkm di Banten: Analisis Pengaruh Theory Of Planned Behavior’, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), pp. 4426–4438.

Piarna, R. (2019) ‘Adopsi E-Commerce Pada Umkm Di Kota Subang Menggunakan Model Utaut’, Jurnal Ilmiah Ilmu Dan Teknologi Rekayasa, 1(2).

Praditya, R.A. (2022) ‘Adopsi E-Commerce dari Usaha Kecil dan Menengah Selama Pandemi COVID-19’, INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL, POLICY AND LAW, 3(2), pp. 6–10.

Pratama, M.I., Sunarya, E. and Saori, S. (2022) ‘Analisis Orientasi Kewirausahaan dan Adopsi E-Commerce Dalam Meningkatkan Kinerja UMKM Pada Masa Pandemi Covid-19’, Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 3(3), pp. 1450–1459.

Putra, D.T. et al. (2023) ‘Pemanfaatan E-Commerce dalam Pemasaran Hasil Pertanian: Kelebihan dan Tantangan di Era Digital’, Jurnal Multidisiplin West Science, 2(08), pp. 684–696.

Putranto, C.K. and Rani, U. (2022) ‘DAMPAK PEMANFAATAN E-COMMERCE PADA KINERJA UMKM’, TRANSEKONOMIKA: AKUNTANSI, BISNIS DAN KEUANGAN, 2(5), pp. 333–340.

Saputra, D. and Yustitia, M. (2022) ‘LA PROJECT Business Planning Using The Business Model Canvas (BMC) From Processed Waste Furniture Production Become Kitchenware Products’, Adpebi International Journal of Multidisciplinary Sciences, 1(1), pp. 435–446.

Saskara, P.M. and Rizal, H.M. (2023) ‘Pengembangan Business Model Canvas untuk Menciptakan Competitive Advantage Seabank Indonesia’, Jurnal Impresi Indonesia, 2(1), pp. 40–57.

Siagian, A.O. (2021) ‘Strategi Pemasaran E-Commerce bagi UMKM Indonesia Untuk meningkatkan Perekonomian Indonesia’, Akrab Juara: Jurnal Ilmu-ilmu Sosial, 6(1), pp. 1–15.

Sibarani, A., Bulan, T.R.N. and Suyar, A.S. (2023) ‘Pengaruh Kesiapan Sumber Daya Manusia Dan Teknologi Terhadap Adopsi Platform E-Commerce Shopee Serta Dampaknya Pada Kinerja Penjualan (Studi Pada Umkm Kuliner Di Kota Medan)’, Jurnal Akuntansi, Manajemen dan Ilmu Ekonomi (Jasmien), 3(02), pp. 103–117.

Singgalen, Y.A., Sediyono, E. and Sembiring, I. (2021) ‘ANALYSIS OF SOUVENIR AND TRAVEL SERVICES BUSINESS USING BUSINESS MODEL CANVAS AND PIECES METHOD’, AdBispreneur: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Bisnis dan Kewirausahaan, 6(2).

Suartini, S. et al. (2023) ‘Sosialisasi Peningkatan Pemberdayaan UMKM melalui Literasi Digital E Commerce pada UMKM di Desa Sindangsari Kabupaten Karawang pada Masa Pandemi Covid-19’, Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), pp. 127–132.

Supardi, M.L. and Ie, M. (2019) ‘Pengaruh Self Directed Learning Dan Adopsi E-Commerce Terhadap Kinerja Ukm Di Jakarta’, Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, 1(2), pp. 290–296.

Syam, M.R. and Hamid, N. (2023) ‘PENERAPAN BUSINESS MODEL CANVAS (BMC) DALAM MEWUJUDKAN KEMANDIRIAN DAN KETANGGUHAN UMKM DI KABUPATEN WAJO’, in Management Dynamics Conference 8, pp. 408–422.

Yadnya, I.P. and Santika, W. (2017) ‘Pengaruh Inovasi, Adopsi E-commerce, dan Keunggulan Kompetitif Terhadap Kinerja Pemasaran’, in Forum Keuang. dan Bisnis Indones, pp. 347–358.

Yustitia, M. and Deni Saputra, S.T. (2022) ‘The Management Business: LA PROJECT Business Planning Using The Business Model Canvas (BMC) From Processed Waste Furniture Production Become Kitchenware Products’, Adpebi Science Series [Preprint].

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Iskandar, D., Irwanto, I., & Idris, I. (2024). Analysis Of Determinants Of E-Commerce Adoption In Msmes: Business Model Canvas Approach. Jurnal Ekonomi, 13(04), 1004–1016. Retrieved from https://ejournal.seaninstitute.or.id/index.php/Ekonomi/article/view/5777