PRODUCT INNOVATION: MAINTAINING COMPETITIVENESS IN A COMPETITIVE MARKET
Keywords:
Product innovationAbstract
Today's global market is characterized by increasingly fierce competition, with rapid changes in consumer preferences and technological advances. The aim of this research is to analyze how product innovation can be a key strategy for companies to remain relevant and superior in a changing market. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that product innovation has been proven to have a significant positive impact on the company's business growth and success. By continuing to develop innovative products that are responsive to market needs and consumer preferences, companies can increase revenue and profits, strengthen their brand image, and expand their market share. Product innovation also plays a crucial role in maintaining a company's competitiveness in a competitive market, by helping companies identify new opportunities, create product distinctiveness, and strengthen relationships with customers. Through a planned and integrated approach to product innovation, companies can remain major players in an ever-changing and dynamic industry.
Downloads
References
Al Rasyid, H., & Indah, A. T. (2018). Pengaruh Inovasi Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha di Kota Tangerang Selatan. Perspektif: Jurnal Ekonomi dan Manajemen Akademi Bina Sarana Informatika, 16(1), 39-49.
Aripin, Z. (2021). Marketing Management. Deepublish.
Budiarti, R. H. S. (2022). Manajemen Pemasaran Global Dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen dan Keberhasilan Bisnis. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 14(2), 405-416.
Bunyamin, S. E. (2021). Manajemen pemasaran. CV Literasi Nusantara Abadi.
Chadiq, U. (2015). Customer Relationship Management (CRM): Pilihan Strategi untuk Meraih Keunggulan Bersaing. Dharma Ekonomi, 18(33).
Curatman, A. (2016). Analisis Faktor-faktor Pengaruh Inovasi Produk yang Berdampak pada Keunggulan Bersaing UKM Makanan dan Minuman di Wilayah Harjamukti Kota Cirebon. LOGIKA Jurnal Ilmiah Lemlit Unswagati Cirebon, 18(3), 61-75.
Dalimunthe, M. B. (2017). Keunggulan Bersaing Melalui Orientasi Pasar dan Inovasi Produk. JKBM (Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen), 3(2), 140-153.
Djodjobo, C. V., & Tawas, H. N. (2014). Pengaruh orientasi kewirausahaan, inovasi produk, dan keunggulan bersaing terhadap kinerja pemasaran usaha nasi kuning di kota Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 2(3).
Fadhilah, M., & Cahya, A. D. (2022, July). Pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan, lokasi dan inovasi produk terhadap keputusan pembelian konsumen dengan word of mouth sebagai variabel moderasi. In Forum Ekonomi (Vol. 24, No. 3, pp. 607-617).
Haryono, T., & Marniyati, S. (2017). Pengaruh market orientation, inovasi produk, dan kualitas produk terhadap kinerja bisnis dalam menciptakan keunggulan bersaing. Jurnal Bisnis dan Manajemen (Journal of Business and Management), 17(2), 51-68.
Huberman, M., & Miles, M. B. (2002). The qualitative researcher's companion. sage.
Idris, H., & Nurnajamuddin, M. (2022). Transformasi Manajemen Produksi melalui Inovasi dan Total Quality Management (TQM): Memperkuat Kualitas dan Efisiensi Operasional: A Narative Review. SEIKO: Journal of Management & Business, 6(2), 258-265.
Lestari, E. R. (2019). Manajemen Inovasi: Upaya Meraih Keunggulan Kompetitif. Universitas Brawijaya Press.
Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rahayu, Y. (2016). Analisis key success factors sebagai alat mempertahankan keunggulan bersaing. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 5(12).
Saragih, R. (2017). Membangun usaha kreatif, inovatif dan bermanfaat melalui penerapan kewirausahaan sosial. Jurnal Kewirausahaan, 3(2), 26-34.
Silaban, S. E., Elisabeth, E., & Sagala, R. (2019). Pengaruh promosi, harga dan inovasi produk terhadap keputusan pembelian pada Kentucky Fried Chicken (KFC) Simpang Mataram Medan. Jurnal Riset Akuntansi & Keuangan, 209-228.
Sukarmen, P., Sularso, R. A., & Wulandri, D. (2013). Analisis pengaruh inovasi produk terhadap kepuasan Konsumen dengan keunggulan bersaing sebagai variabel intervening pada produk gula pasir sebelas (GUPALAS) Pabrik Gula Semboro PTP Nusantara XI (persero). Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Manajemen, 12(2).
Suryani, T. (2017). Manajemen pemasaran strategik bank di era global. Prenada Media.
Syukron, M. Z., & Ngatno, N. (2016). Pengaruh orientasi pasar dan orientasi kewirausahaan terhadap inovasi produk dan keunggulan bersaing UMKM Jenang di Kabupaten Kudus. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(4), 209-222.
Tjokroaminoto, J. (2014). Analisa Pengaruh Brand Image dan Company Image Terhadap Loyalitas Retailer Studi Kasus PT Asia Paramita Indah. Jurnal Strategi Pemasaran, 2(1), 1-11.
Wijaya, R. A., Qurratu’aini, N. I., & Paramastri, B. (2019). Pentingnya Pengelolaan Inovasi Dalam Era Persaingan. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia, 5(2), 217-227.